Ezért vagy állandóan éhes! – Így befolyásolják a rossz szokásaid az éhségérzeted

Írta: ,

Állandóan éhes vagy? Mindig csak a nassoláson jár az eszed? A stressz, a táplálkozási szokásaid, és egyéb életmódbeli tényezők lehetnek a hibásak. Ismerd meg a leggyakoribb okokat, hogy elkerülhesd az állandó éhségérzettel járó elhízást, illetve lelki problémákat!

1/5 Dehidratált vagy

Az enyhe kiszáradást gyakran kísérheti sürgető éhségérzet, valójában azonban ilyenkor a szervezetünknek nem táplálékra, hanem folyadékra van szüksége.

A zavar tulajdonképpen a hipotalamuszban következik be. Az agy ezen része szabályozza ugyanis az étvágyat, illetve a szomjúságot.

Amikor dehidratáció áll be, a hipotalamusz jelez, így az első dolgunk az, hogy egy zacskó chips után nyúlunk, miközben legtöbbször valószínűleg egy üveg vizet kellene a kezünkbe vennünk.

Az állandó éhségérzetet csökkenheted, ha ügyelsz a folyadékpótlásra! Kezd a reggelt egy pohár vízzel, ha pedig napközben megéhezel, először inkább a folyadékot pótold. Ezután várj 15-20 percet, hogy meglásd, valóban éhes vagy-e!

Nem alszol eleget Kép forrása: confesionesdeunaboda.com

2/5 Nem alszol eleget

Ha nem alszol eleget és kialvatlanul ébredsz reggel, az éjszaka folyamán a két étvágy szabályozásában nagy szerepet játszó hormon szövetkezik ellened.

Az alváshiány következtében az étvágyhoz kapcsolódó ghrelin nevű hormon szintje ingadozni, a teltségérzetést felelős leptin nevű hormon szintje pedig csökkeni kezd.

A folyamat súlyos fáradtsághoz, kimerültséghez vezethet. Ennek hatására a szervezet elkezd energia után sóvárogni, ezért kívánjuk jobban a cukros szénhidrátokat, akkor is, amikor valójában nem vagyunk éhesek.

Ahhoz, hogy ezt elkerüld, legalább 7-8 óra alvásra van szüksége a szervezetednek, így ugyanis helyreállhat az energiaszinted és a hormonok egyensúlya.

Túl sok keményítőtartalmú szénhidrátot eszel Kép forrása: tasteofhome.com

3/5 Túl sok keményítőtartalmú szénhidrátot eszel

Biztosan te is észrevetted már, hogy miután kibontunk egy zacskó fánkot, esetleg süteményt, gyakran nagyon nehéz megállni, hogy az ember ne falja fel egy ültő helyében az édességet az utolsó morzsáig.

A különböző keményítőtartalmú szénhidrátok, a fehér lisztből készült ételek, sütemények, illetve kekszek gyorsan megemelik a vércukorszintet, amely aztán később hirtelen visszazuhan.

A vércukorszint ingadozásnak köszönhetően csak még inkább kívánod majd a cukros süteményeket, és egy idő után ördögi körben találod magad.

Lehetőleg válassz olyan komplex szénhidrátokat, melyek sok rostot tartalmaznak. Többek között az alma, a chia mag, és a pisztácia kiváló egészséges alternatíva lehet.

Állandóan stresszelsz Kép forrása: andreskal.com

4/5 Állandóan stresszelsz

Egy nehéz munkanap után gyakran megesik, hogy az ember valami vigasztaló, finom falatra vágyik. De a stressz más módon is hatással van az étvágyadra. Amikor feszült vagy, olyan stresszhormonok szabadulnak fel a szervezetedben, mint az adrenalin, vagy a kortizol.

Ez a megemelkedett hormonszint átveri a szervezetedet, azt jelzi számára, hogy támadás alatt áll, és ezért extra energiára van szüksége. Ez az oka annak, hogy hirtelen erős éhségvágy tör rád. A stressz emellett csökkenti a kémiai szerotonin szintjét az agyban, melynek hatására éhesnek érzed magad akkor is, amikor valójában nem vagy az. Ha szeretnél ezen változtatni, érdemes olyan mozgásformákat kipróbálnod, mint például a jóga vagy a pilates, melyek nyugtató hatással vannak az idegrendszerre.

Kihagyod a reggelit Kép forrása: mynameisyeh.com

5/5 Kihagyod a reggelit

Ha kihagysz egy étkezést és a gyomrod túl sokáig üres, elősegíted a szervezetedben a ghrelin nevű hormon termelődését, mely nagy szerepet játszik az étvágy kontrollálásában is.

Amikor végül táplálékhoz juttatod a tested, az annyira ki van éhezve, hogy önkéntelenül is többet eszel, mint kellene.

Általános szabály, hogy lehetőleg ne engedd, hogy 4-5 óránál több teljen el az étkezéseid között.

Ha reggelizel, akkor is harapj valamit még a délelőtt folyamán, hogy megakadályozd délutánra a farkaséhséget. Egy joghurt, egy müzliszelet, vagy egy alma tökéletes lehet erre a célra!