Ezért kötelező nőknek a vöröslencse! Az egyik legtáplálóbb alapanyagunk nyomában

Írta: ,

A vöröslencse egy csodálatos alapanyag, ám mégsem sokan főznek vele. Ennek valószínűleg ismeretlensége, és ára az oka, ugyanis drágább, mint a hagyományos változat. Azonban nem kiugróan sokat kell kiadnod érte, és olyan sok előnye van, hogy minden bizonnyal te is teszel majd vele egy próbát.

Érzékeny a gyomrod? Vörölencsét nyugodtan fogyaszthatsz!

Első és egyik legnagyobb előnye a vöröslencsének, hogy nincs rajta a héja. Többek között ezért drágább, ám emiatt azok is nyugodtan ehetik, akiket rendszeresen kínos helyzetbe hoz a hüvelyesek fogyasztása. A vörös lencsét a hántolás során megszabadítják a nehezen emészthető (sőt, egyesek szerint emészthetetlen) héjától, ami miatt természetesen alacsonyabb lesz a rosttartalma.

Ezért a vörös lencse azoknak is ajánlható, akiket a magas rosttartalom puffaszt, vagy akiknél hasi görcsöket idéz elő.
További pozitívum, hogy a legrohanósabb életmódba is beilleszthető, ugyanis a vöröslencsét nem kell áztatni – 10-15 perc alatt megfő, megpuhul, és az említettek végett, a gyors hőkezelés ellenére is könnyen emészthető.

Miért válaszd?

A hüvelyesek nagyon fontosak azok számára, akik nem esznek húst, vagy csak keveset fogyasztanak belőle, hiszen ezeket az alapanyagokat a vegetáriánusok, vegánok – főként – a fehérje pótlására előszeretettel fogyasztják. Egy tányérnyi lencsefőzelékkel, levessel akár az egész napi folsav igényedet fedezheted, ráadásul a vörös lencse Omega 6 zsírsavakban is gazdag.

Különösen sok magnéziumot tartalmaz, de vastartalma is számottevő, tehát nőknek egyenesen kötelező lenne a fogyasztása.

A vasat tekintve fontos tudnivaló, hogy C-vitamin bevitellel érdemes támogatni a felszívódását. Tehát jó, ha a lencsét friss salátával, savanyúsággal fogyasztod, vagy csak teszel némi frissen facsart citromlevet mellé.

A vöröslencsét fogyaszthatod még a kálium, kalcium, mangán, réz, jód, bór, kobalt pótlása végett is, hiszen ezekben a mikró-és makró elemekben is bővelkedik. A fehérjéket aminosavak alkotják, és egy aminosavból, a triptofánból különösen sok található a vöröslencsében. Emellett izoflavonokat is tartalmaz, ami kiemelten jó hatással van a változókorban levő nők hormonháztartására, és felmérések szerint a mellrák elkerülésében is nagy szerep jut nekik.

Hogyan fogyaszd?

A vöröslencse hüvelyes, ezért a komplettálás (az aminosavak teljes értékű fehérjévé átalakítása) végett gabonafélékkel érdemes társítani. Erre a célra nagyon jó választás a barnarizs (pl. rakott lencse formájában), de már azzal is rengeteget teszel az egészségedért, ha teljes kiőrlésű kenyeret eszel a lencsefőzelék, vagy éppen leves mellé.

A lencsét érdemes lehet időnként saláta gyanánt is fogyasztani, akár magában, ecetes lével, akár hagymával társítva nagyon ízletes lehetőség. Az egytálételeket illetően meg kell említeni az indiai dhalt is, ami hasonló a mi lencsefőzelékünkhöz, de sokkal változatosabb a fűszerezése.


Persze az is jó ötlet, ha csak egyszerűen rászórod a salátádra – persze főzés után. A vöröslencséből kiváló savanyú káposztás leves is készíthető sőt, még szendvicskrémet is készíthetsz, ha izgalmas fűszerekkel, esetleg kevés kókuszzsírral, vagy hidegen sajtolt olajokkal pürésíted.

Különösen vegáknak, vegánoknak ajánlatos kipróbálniuk a vöröslencsével készült ragukat, de mindenkinek új színt visz a konyhai életébe ez a fogás. A vöröslencse ebben az esetben a darált húst helyettesíti, és el lehet készíteni hagyományos tejszínes (akár növényi tejszín felhasználásával), és paradicsomos változatban is. Az így készült ragu szolgálhat feltétként tésztaételekhez, de rakott fogásokhoz, főzelékek mellé is ideális és ízletes választás.

Képek forrása: yarunivphoto/Depositphotos, [email protected]/Depositphotos