Ezért fontos, hogy néha zsíros tejet is igyál

Írta: ,

Félünk tőle, mint a mumustól, pedig a legfrissebb kutatások szerint igenis szüksége van rá a szervezetünknek. A zsíros tej kell, persze nem literszámra – a legügyesebb akkor vagy, ha okosan, arányosan fogyasztod, így minden jótékony hatását bezsebelheted anélkül, hogy rámenne az alakod.

A zsíros mumus Kép forrása: ohsheglows.com

1/5 A zsíros mumus

Hajlamosak vagyunk arra, hogy az olyan ételeket és italokat, melyeknek nevében benne van a "zsíros" szó, úgy kezeljük, mintha rögtön plusz öt kilót szabadítanának ránk evés vagy ivás után.

Pedig néha egyrészt a változatosság, másrészt a pozitív hatások miatt igenis érdemes a nagyon light termékek helyett a zsírosabb megfelelőjüket választani.

Az arányokra azonban figyelni kell: a sok zsír fogyasztása elhízáshoz, szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet. Úgyhogy csínján azzal a zsíros tejjel is, nem érdemes belőle négy tejeskávét meginni naponta!

Jótékony hatások Kép forrása: cocojenalle.com

2/5 Jótékony hatások

Azt már jó ideje tudjuk, hogy a tej jót tesz nekünk: tele van kálciummal, A-, B-12- és D-vitaminnal, niacinnal, riboflavinnal, valamint káliummal. Ez igaz mindkét fajtára – a soványra és a teljesre is.

Mégis, van egy nagy különbség: a Women's Health szerint a legtöbb vitaminnak és ásványi anyagnak szüksége van zsírra is, hogy hasznosulni tudjon a szervezetedben. 

A sovány tejben ebből nincs elegendő, így a sok hasznos anyag elveszik, mert nem tud beépülni zsír hiányában. Beviszed őket a szervezetedbe, de ki is ürülnek.

3/5 A feldolgozatlan jobb

Az is a zsíros tej mellett szól, hogy ez a legkevésbé feldolgozott az összes többi közül.

A 0,1 százalék zsírtartalmú tejeknek már inkább vízíze van, ami nem is véletlen: annyi kémiai folyamaton mennek keresztül, hogy már köszönő viszonyban sincsenek a rendes tejjel.

Persze ezek is teljesen jók, ha fogyni szeretnél, mégis érdemes néha zsíros tejet is fogyasztani. Egyiket sem szabad túlzásba vinni, de a reggeli tejeskávédat például nyugodtan készítheted az utóbbiból, ennyitől még semmi bajod nem lesz.

A zsírtalan tej rossz Kép forrása: brit.co

4/5 A zsírtalan tej rossz

Bár azt hihetnénk, hogy mindegy, milyen tejet iszunk, az mindenképpen egészséges, de a nagyon feldolgozott változatokkal pont az ellenkezőjét érjük el, és sokkoljuk a szervezetünket.

Azok a tejek például, amelyeket nagyon megfosztanak a zsírtartalmuktól, gyakran olyan eljárással készülnek, amely "dehidratálja" őket – a magas hőmérséklet és a nagy koncentrációjú oxigén következtében a tejben található koleszterol oxidálódik.

Ez az a mumus, amely az érfalaidra lerakódva magas koleszterinszintet és szív- és érrendszeri betegségeket okoz.

A zsíros segíthet a fogyásban Kép forrása: crushculdesac.tumblr.com

5/5 A zsíros segíthet a fogyásban

Tegyük fel, hogy nem iszol meg másfél liter tejet egy nap, és nem kíséred fél kiló sajttal és hat joghurttal az étkezéseidet. Friss kutatások kimutatták, hogy ha normális mennyiségű tejterméket fogyasztasz, diéta szempontjából a teljes zsírtartalmúak még a segítségedre is lehetnek.

Az European Journal of Nutrition tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az ilyen termékek fogyasztása nem csak súlymegtartást, de fogyást is előidézett, és nem járt semmiféle szív- és érrendszeri betegség kialakulásával.

A kulcsszó itt is a mértékletesség: ha sok tejterméket fogyasztasz, ne legyen mind zsíros, de igyekezz ilyeneket is beiktatni a diétádba, úgy lesz igazi hatása.