Ezért egyél sok rostot: elkerülheted a legfőbb betegségeket

Írta: ,

A rostfogyasztás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, főleg manapság, amikor sajnos a legtöbb természetes élelmiszer sokak napirendjében hátraszorul. Minden eddiginél kevesebb alapanyagra építő, javarészt feldolgozott ételeket fogyasztunk, pedig a rostfogyasztás létfontosságú.

Az egészséges és rendszeres emésztés alapja

1/5 Az egészséges és rendszeres emésztés alapja

Azok az élelmiszerek, alapanyagok, amik valóban sok rostot tartalmaznak, garantálják a rendszeres és az egészséges emésztést.

Ez messze nem csak az ideális testsúly elérésében, megtartásban létfontosságú, bár kétségtelen, hogy a magas rostfogyasztás magával vonja a gyorsabb anyagcserét.

Mindehhez nincs másra szükségünk, mint elegendő folyadékra, ugyanis hatására a rostok megduzzadnak, és könnyen távoznak a szervezetből.


Ételek az egészséges bélműködésért


Amennyiben megfelelő mennyiségű vizet veszünk magunkhoz, úgy elkerülhetjük, hogy a sok rost megrekedjen az emésztőrendszerünkben, valóban hozzájáruljon az egészséges emésztéshez.

Ráadásképpen elérhetjük, hogy jóval hamarabb és alacsonyabb kalóriatartalmú ételekkel jól lakjunk, miközben bélrendszerünk a megduzzadt rostoknak köszönhetően könnyedén megtisztul.

Kiváló hatással van a vércukorszintre

2/5 Kiváló hatással van a vércukorszintre

Korunk egyik jelentős problémája a cukorbetegség, amit sajnos sokan egészen addig nem vesznek komolyan, amíg valóban veszélyes helyzetbe nem kerülnek.

A rostfogyasztás azon tényezők közé sorolható, melyek hozzájárulnak a vércukorszint stabilizálásához, ezáltal létfontosságúak a veszélyes betegség megelőzését illetően.

A rostok már a gyomorban is zselészerű anyagot képeznek, ezáltal a korábban említett telítettségérzést okozzák.

Mindez nem csupán az alkatunknak tesz jót, hanem a vércukorszintünknek is, hiszen a kiegyenlítettebb, lassabb felszívódás hozzájárul az inzulintermelés egyenletes fokozódásához.

Ezzel elkerülhető a vércukorszint jelentős ingadozása, tehát a farkaséhség megszűnik, a cukorbetegség kialakulásának esélye pedig jelentősen csökken.

Jót tesz a szívnek és az ereknek

3/5 Jót tesz a szívnek és az ereknek

A kutatások alátámasztják, hogy a rostok képesek számottevően csökkenteni a rossz koleszterinszintet, ami köztudottan az egyik legveszélyesebb tényező a mai modern életmóddal járó betegségeket illetően.

Azáltal, hogy a vérben csökken a koleszterinszint, a keringés javul, ami hozzájárul a hatékonyabb oxigénszállításhoz. Utóbbira testünk minden területén szükség van, ezért nem lehet elég ponton támogatni a szervezetünket, ha az oxigénfelvételről van szó.

Részben ennek, részben más, hasonlóan fontos folyamatoknak köszönhetjük azt, hogy a rostfogyasztás támogatja az egészséges szív- és érrendszer megtartását, csökkenti a szívroham kialakulását, de a szívbetegségeket megjelenésének esélyét is minimalizálja. 

Csökkentik a daganatos megbetegedéseket

4/5 Csökkentik a daganatos megbetegedéseket

A rostban gazdag táplálkozás csökkenti a daganatos megbetegedések okozta halálesetek számát, és a gyulladásos folyamatokra egyaránt jótékonyan hat.

A rákos megbetegedéseket illetően a sok rostot fogyasztó férfiak jobb eredményt értek el, mint a nők, ám ez valószínűleg annak köszönhető, hogy ők gyakrabban és nagyobb eséllyel küzdenek emésztőrendszert érintő, daganatos problémákkal.

Tehát ebből adódóan a hölgyeknek sem érdemes hanyagolniuk a rostfogyasztást.

A rostok a fertőzések, betegségek esetén is segítenek megkötni a méreganyagokat, baktériumokat, ezáltal elősegítik a gyógyulást.

E pozitív hatásukat nem csak az észlelhető, hasmenéssel járó panaszok esetén fejtik ki, akkor is elősegítik a javulást, ha éppenséggel tudomásunk sincs az adott betegség jelenlétéről. 

Mennyit és miből?

5/5 Mennyit és miből?

Általánosan elfogadott, hogy a férfiaknak naponta 35, nőknek 25 gramm rostot kellene fogyasztani, 1000 kalóriánként átlagosan 14 grammot.

Sajnos a többség bőven alulteljesít, amiért természetesen az egyoldalú táplálkozás és a finomított, feldolgozott élelmiszerek okolhatóak.

Az egészségünk érdekében tehát ajánlatos lecserélnünk a finomított szénhidrátokat, és törekedni a rendszeres gyümölcs- és zöldségfogyasztásra. A rostban gazdag étkezés főleg finomítatlan gabonafélékre épít, a korpa, a zab, és a rozs hatékony alapanyag.

Rengeteget segítenek a zöldségek, hüvelyesek és a gyümölcsök, de a magvak is legalább ennyire hatékonyak.

Kiemelkedően sok rostot tartalmaz a búzakorpa, a konjac liszt, az útifűmaghéj, de jelentős a bab, a lencse, a búzacsíra, az aszalt szilva, a füge, a mák és a szezámmag rosttartalma is.