Ezekkel a módszerekkel könnyű lesz kordában tartani az ünnepi kalóriákat

Írta: ,

Pontosan tudjuk, milyen nehéz megállni, hogy rávesd magad a finomabbnál finomabb fogásoktól roskadozó asztalra a nagyinál, de ha nem akarod a két ünnep közötti időszakot gyomorpanaszokkal és rossz közérzettel tölteni, tartsd szem előtt az alábbiakat! 

Ne habzsolj

1/5 Ne habzsolj

A közös étkezés egy csodálatos és ünnepélyes rutin, már csak ezért sem szabad túl gyorsan falatoznod. A habzsolás amellett, hogy nem illik az alkalomhoz, hirtelen túl sok kalória bevitelét jelenti, amihez sok esetben rengeteg levegő is társul – ezek pedig puffadást és túl későn jelentkező teltségérzetet okoznak.

A karácsonyi lakomákra a konyhában sürgölődő nők és a vendégek is sokat készülnek, ezért lényeges, hogy megadd a módját az étkezésnek, a hangulatod és az egészséged érdekében is.

Mikor máskor szánhatnál több időt a minőségi, tartalmas étkezésre, mint karácsonykor?

Tegyetek fel lágy zenét, kapcsoljátok be a fényeket, beszélgessetek sokat, és élvezzétek az ízeket lassan, komótosan!

Ne éheztesd ki magad

2/5 Ne éheztesd ki magad

Fontos szempont, hogy a karácsonyi étkezésre készülődve ne éheztesd ki magadat. Csak azért, mert a vacsora során három-négy fogással számolhatsz, ne kezdd el már délelőtt a koplalást!

Egy átlagos felnőttnek naponta legalább négy-öt alkalommal, kis adagokban kell étkeznie, a legkevésbé sem egészséges, ha csupán egyszer-kétszer veszel magadhoz, mégpedig igen bőséges mennyiségű táplálékot.

Különösen nem szerencsés, ha a nehéz étkezés éppen vacsoraidőre esik, ez sajnos a pluszkilók gyors megjelenése mellett nyugtalan alvást, rosszullétet is eredményezhet. Ha van rá mód, a többfogásos étkezéseket inkább te is délre időzítsd, és így a vacsoránál nem érzed majd hatalmas lemondásnak, ha salátát választasz köretnek, nem pedig hasábburgonyát.

Felejtsd el az üres kalóriákat

3/5 Felejtsd el az üres kalóriákat

Bár kétségtelen, hogy az anyagcserét a sok, kisebb mértékű étkezés tartja igazán lendületben, nem támogatja egészségedet a rengeteg felesleges, üres kalória.

Ezeket jellemző módon a karácsonyi sütemények, édességek tartalmazzák, amikre sajnálatos módon sokan nem tekintenek az étkezés szerves részeként. Ennek ellenére kétségtelen, hogy a lépten-nyomon bekapott aprósütemények hozzájárulnak a napi összkalória bevitelhez, mi több, igen jelentős részét teszik ki.

Természetesen senki sem szeretné az ünnep legédesebb finomságait kihagyni, azonban létfontosságú, hogy a süteményfogyasztásnak is megadd a módját. Ne menet közben "sütizz be", hanem minden esetben a főétkezés lezárásaként fogyaszd a desszertet!

Tartsd a mértéket

4/5 Tartsd a mértéket

Ne engedj meg egyszerre túl sokat magadnak semmiből, és a sütikkel tényleg várj a főétkezés végéig, hiszen ilyenkor valószínűleg már sokkal kevesebbel is beéred, mint egyébként.

Ügyelj az alkohol- és üdítőfogyasztásra is, hiszen a szénhidrátokban gazdag süteményeken túl még több láthatatlan kalóriát tartalmaznak a ezek az italok.

Mivel karácsony tájékán a cukrozott, szénsavas üdítők és az alkoholok kerülnek előtérbe, ezek észrevétlenül, ám nagymértékben növelik a bevitt kalóriák számát, miközben a szomjadat érdemben nem oltják.

Pótold a probiotikumokat

5/5 Pótold a probiotikumokat

Bár karácsonykor általában jóval többet eszünk az átlagosnál, a rostokból és a probiotikumokból annál kevesebbet fogyasztunk – pedig a szervezet működése nem változik meg az ünnepek alatt sem, ugyanúgy fontos ügyelni az emésztésserkentésre.

Érdemes teákkal pótolnod a folyadékhiányt, hiszen a gyógynövényfőzetek segítik felpörgetni az anyagcserédet, hozzájárulnak az emésztésed hatékonyságához, és ezáltal a pluszkilók elkerüléséhez.

A jótékony teák mellett időnként célszerű pótolnod a probiotikumokat is, akár natúr, zsírszegény joghurtok, akár rágótabletták formájában – ezek a gyógyhatású készítmények ugyanazt a célt szolgálják, csupán koncentráltabb formában.