Mire figyelj az ételek címkéin? Rejtett egészségtelen hozzávalók, amiket jobb, ha kiszűrsz

Nagy Niki
Írta: ,

Nagyon megnehezíthetik az életedet a címkék, ha egészségesen szeretnél enni - rengeteg olyan hozzávaló van, amiről az ember elsőre meg sem tudná mondani, hogy egészségtelenek, de mégis érdemes kerülni őket. Összegyűjtöttük a legrosszabbakat, amikkel találkozhatsz.

1. Pálmaolaj

A pálmaolajról mostanában rengeteg rosszat hallani, nem is véletlenül: azon túl, hogy nagyon egészségtelen, a környezetet is szennyezi a kinyerése. Látni sok olyan képet a neten, ahol megégett orángutánok ülnek a kivágott fák között - ennek nagy részét tényleg a pálmaolaj kinyerésének köszönhetjük.

A célja egyébként az élelmiszerekben az, hogy sokáig tartósak maradjanak, ami azt jelenti, hogy akár hosszú hetekig is képesek legyenek a polcon állni romlás nélkül - nem nehéz kitalálni, hogy ez azért nem túl egészséges.

2. Fehérliszt

A fehérliszt nyilván nem méreg, olyan óriási probléma nincs vele, azon kívül, hogy egyáltalán nem egészséges: nagyon hamar felturbózza a vércukrodat, ami aztán kifejezetten gyorsan le is esik, azonnali éhségérzetet okozva. Ráadásul mivel a fehérlisztből a búza héját lefejtik, az összes egészséges ásványi anyagot és vitamint nélkülözik azok az ételek, amelyek ebből készülnek.

3. Magas fruktóztartalmú kukoricaszirup

Ez gyakorlatilag ugyanolyan, mint az egészségtelen cukor, ami az egyik legnagyobb oka az elhízásnak és olyan betegségeknek, amelyek ezzel hozhatók összefüggésbe.

Az elmúlt negyven évben negyven százalékkal csökkent a finomított cukorfogyasztásunk, de a kukoricaszirupból meg hússzor többet eszünk, mint kellene.

A legjobb, ha mindent kiirtasz az étrendedből, amiben ez szerepel.

4. Butil-hidroxi-anizol (BHA)

Ezt az adalékanyagot rákkeltőként szokták emlegetni, mégis engedélyezett hozzávaló az élelmiszerekben. Több száz készételben megtalálható, a szerepe az, hogy meggátolja, hogy az étel megromoljon, valamint az, hogy az ételmérgezést okozó kórokozók szaporodását gátolja. A BHA az egyik oka annak, amiért a feldolgozott élelmiszereket inkább kerülni kellene.

5. Nátrium-nitrátok és nátrium nitritek

A kettő különbözik egymástól, de mindegyiknek az a feladata, hogy a húsféléket tartósítsa. Az olyan ételekben találhatók meg, mint a bacon vagy a parizer, és rákkeltők, leginkább a végbélrák kockázatát növelik meg. Ráadásul anyagcserezavarokhoz, és így később cukorbetegséghez is vezethetnek.

Kép forrása: focusandblur/Depositphotos.com

Fókuszban

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!