Ételek, amelyek felmelegítenek a téli hidegben

Írta: ,

Ahogy a külső hőmérséklet csökken, úgy öltünk magunkra mi is egyre több réteg ruhát a csípős téli reggeleken. Azonban jó, ha tisztában vagy vele, hogy nem csupán kabáttal, kesztyűvel, vagy éppen sapkával védekezhetsz a zord időjárás ellen! Gondoltad volna például, hogy bizonyos ételek növelhetik a testhőmérsékletedet, ezáltal felmelegíthetnek? Íme a legjobbak!

Zabkása Kép forrása: cookingclassy.com

1/5 Zabkása

A hideg időjárás beköszöntével a meleg, energizáló reggeli kiemelt jelentőségű! A zabkása pedig tökéletes, ha szeretnéd a napodat valami finom, tápláló étellel kezdeni. Rengetegféleképpen elkészítheted, diétázók számára pedig kifejezetten ajánlott. A benne található nagy adag rostnak és növényi eredetű fehérjének köszönhetően energiával lát el, hatékonyan enyhíti az éhséget, és hosszú időre eltelít, így megakadályozza az időről-időre bekövetkező falásrohamokat.

Plusz a zabpehely nagy mennyiségben tartalmaz egy úgy nevezett béta-glükán nevű keményítőt. Egy tudományos folyóirat szerint már napi három gramm béta-glükán képes arra, hogy jelentősen lecsökkentse a rossz koleszterin szintjét a szervezetben. Ha szeretnéd még egészségesebbé tenni a reggelidet, kombináld mandulával vagy chia maggal, esetleg néhány szem gyümölccsel!

Melegítő hatású fűszerek Kép forrása: thekitchn.com

2/5 Melegítő hatású fűszerek

Az olyan fűszerek, mint a fahéj, a kömény, a koriander, a kurkuma, a paprika, a bors, vagy a chili, serkentik az anyagcserét, melynek köszönhetően a testhőmérséklet is megemelkedhet. Már az is elég lehet, ha egy kicsit megszórod az említett fűszerek valamelyikével az ételeket.

Ügyelj azonban arra, hogy ne ess túlzásba, mert a túlságosan csípős falatoknak köszönhetően izzadni kezdünk, így hőt veszít a szervezet.

A legjobb melegítő hatású fűszernövény a gyömbér, melyből isteni teát készíthetsz hideg téli estékre. Ez amellett, hogy segít felmelegedni, elősegíti a véráramlást, javítja az emésztést, illetve erősíti az immunrendszert is.

3/5 Ízletes levesek

A forró leves magától értetődő választásnak tűnik a téli hónapokban, nem mindegy azonban, hogy mikor fogyasztjuk. Egy saláta például nagyszerű fogás lehet délután, amikor általában a legmagasabb a testhőmérséklet, de a különböző leveseket érdemes inkább este fogyasztani, így ugyanis melegen tartja a testedet alvás közben is.

Ha tápláló ételre vágysz, próbáld ki a bablevest fekete babból, egy kis köménnyel illetve chili paprikával. A fekete bab gazdag vasban és rézben, melynek köszönhetően jó hatással van az immunrendszerre.

Érdemes a sütőtökkrémlevest is gyakrabban fogyasztanod, hiszen ez a finom fogás kiváló forrása az A-vitaminnak és az antioxidáns tulajdonságú béta-karotinnak.

Vitamindús gyümölcsök

4/5 Vitamindús gyümölcsök

Talán elsőre meglepőnek hangzik, de a banán szintén jó szolgálatot tehet a téli hideg alkalmával. Az eatthis.com által megkérdezett táplálkozási szakértő szerint a benne lévő B-vitaminnak illetve magnéziumnak köszönhetően segít a pajzsmirigynek és a mellékveséknek a testhőmérséklet szabályozásban. A banán a reggeli zabpehelyhez is kiváló, de teheted akár joghurtba is, vagy készíthetsz belőle mogyoróvajas szendvicset délutáni uzsonna gyanánt.

Az alma szintén remek téli csemege lehet, hiszen nagy mennyiségben tartalmaz oldható és oldhatatlan rostokat, így segíti az emésztést és hosszantartó teltségérzetet biztosít. A melegítő hatás érdekében készíts belőle sült almát, és szórd meg egy kevés fahéjjal.

Rostban gazdag ételek Kép forrása: thekitchn.com

5/5 Rostban gazdag ételek

A rostoknak köszönhetően a tejes kiőrlésű gabonafélék, és az olyan komplex szénhidrátok, mint a burgonya vagy a lencse lebontása több energiát igényel, mint az egyszerű szénhidrátok.

A testnek keményebben kell dolgoznia ahhoz, hogy megeméssze az ételt, melynek következtében nem csak hosszabb ideig biztosít teltségérzetet, de a testhőmérsékletet is növeli.

A Nutrition című folyóiratban megjelent 2011-es tanulmány bebizonyította, hogy a szénhidrátban gazdag ételek fogyasztásának hatására a hőtermelés is intenzívebbé válik.