Ennyivel eszel egészségtelenebbül, ha nem magadnak főzöl - mutatjuk, mennyivel több zsírt és kalóriát fogyasztasz ilyenkor

Írta: ,

A közelmúltban 18 000 amerikai étkezési szokásait vizsgálták, 2 éven keresztül, meglehetősen sok, érdekes szemszögből megközelítve. Többek között azt is kiderítették, egészségesebb-e étteremben enni, mint otthon, illetve mennyivel fogyasztunk több kalóriát, ha nem magunk készítjük a fogásainkat.

1/5 200 kalória plusz

Igaz, hogy nagyon jó dolog beülni egy étterembe, vagy a menzán ebédelni, hogy ne kelljen minden nap főzni, úgy tűnik, ezzel borítékolhatjuk a lassú, de biztos hízást.

A felmérés alapján a gyorséttermek, kifőzdék egyértelműen hozzátettek a napi energia-felvételhez, de a „hagyományos” éttermek látogatása is gyakorlatilag ugyanezt az eredményt hozta.

Csaknem pontosan 200 kalóriával többet viszünk be a szervezetünkbe akkor, ha nem otthon étkezünk, vagy nem a saját csomagunkat visszük magunknak.

Ez részben azért lehet, mert az étteremben hajlamosak vagyunk desszertet is fogyasztani, tovább, komótosan étkezünk, illetve általában üdítőt is fogyasztunk.

Emellett otthon sokan próbálják megreformálni az étkezésüket, csökkenteni a kalória-bevitelt, az éttermekben viszont elsődlegesen az íz, nem pedig az alacsonyabb energiatartalom a lényeg.

2/5 Mit jelent ez makrókban?

A kutatás során sikerült azt is elemezni, átlagosan mit is jelent ez az energiatöbblet makrókban mérve éttermekben, valamint gyorséttermekben.

Talán nem meglepő, utóbbi volt a nyertes: a teljes bevitt zsír étteremben 9,58 gramm (ebből 2,46 gramm telített), gyorsétteremben 10,61 gramm (3,49 gramm telített).

A nátriumbevitel étteremben 297,47 milligramm, gyorsétteremben 411,92 milligramm, a koleszterin pedig 10,34 milligramm és 57,9 milligramm arányban oszlik el.

Ez persze csak átlag, a kutatók megállapították, hogy nagyon sok minden befolyásolja azt, ki, milyen ételt fogyaszt az éttermekben. Nem meglepő, de hatással van rá az etnikum (más kultúrák más étkezési szokásokat jelentenek), a végzettség (aki tájékozott, jobban ügyel az egészségére) a jövedelem (az egészséges fogások sokszor drágábbak), de még az aktuális testsúly is (kutatások alapján többet eszik az, aki eleve túlsúlyos).

3/5 Azért az étterem sem mindig jó ötlet

A kutatásban összehasonlították a hagyományos és a gyorséttermeket. Megállapították, hogy bár a gyorsétterem magasabb zsír-és kalóriafogyasztással jár együtt, az eredmény mégsem tér el nagyban a hagyományos éttermi fogyasztási adatoktól.

Mindez annak köszönhető, hogy a gyorséttermekben általában keveset eszünk, ám azt gyorsan, és sokszor magunkkal is visszük az ételt, tehát nem rendelünk újból.

Az éttermekben viszont kényelmesen, komótosan étkezünk, hosszasan üldögélünk, így gyakran a kelleténél többet eszünk. Előfordul az is, hogy alkoholt fogyasztunk, többször rendelünk üdítőt – ezzel értelemszerűen a kalória-bevitel is nő.

Az étterem mégis azért győzedelmeskedhet, mert vitaminokból és ásványi anyagokból is több kerül a szervezetedbe, szemben a gyorséttermek szegényes kínálatával.

 

4/5 Egy fogás a napi energia-bevitelt is fedezheti

Az Egyesült Államokban több kezdeményezés is folyik arra vonatkozóan, hogy az éttermeknek kötelező legyen feltüntetniük, az adott ételek milyen energiatartalommal és makrókkal rendelkeznek.

Ezt azért látják szükségesnek, mert egy 2013-as elemzésben, 33 véletlenszerűen kiválasztott étterem egy-egy fogásának kalóriatartalmát átlagolták, és eredményül 1327 kalóriát kaptak (egy átlagos nő napi ajánlott kalória-bevitele 2000 kalória körül mozog).

Egyes fogások 1755 kalóriát is tartalmaztak, ami borzasztóan sok, de sajnos biztosan nem a legmagasabb kalóriatartalmú fogás az USA-ban. Azonban, amíg rendelet nem kötelezi az éttermeket a kalóriaértékek feltüntetésére, addig számottevő változás ez ügyben nem igazán várható.

Miért sok a 200 kalória? Kép forrása: eye-swoon.com

5/5 Miért sok a 200 kalória?

Nem tűnik olyan őrült soknak az a 200 kalória plusz, amit az éttermekben magunkhoz veszünk. De számoljunk kicsit utána! Ha heti öt napot a menzán étkezel, akkor az egy héten átlagosan 1000 kalória (200 kcal x 5) pluszt jelent. Ez havi szinten 4000-5000 kalória, a hetek függvényében.

Éves szinten pedig 52 000 kalória (52 hét x 1000 kcal). Ha az 52 000-et elosztjuk az átlagos napi, 2000-es kalória-bevitellel, akkor 26 teljes napot kapunk.

Ez azt jelenti, hogy ez a teljesen hétköznapi és egyszerű szokás, éves szinten csaknem egy teljes havi energia-bevitelt jelent. És akkor szó sem esett az ünnepnapi nassolásokról, a hétvégi gyorsétteremről, vagy éppen arról, amikor lustaságból lemondod az edzést.

Az éttermi étkezés így vezet észrevétlen, de kézzelfogható hízáshoz évről évre.