Egészségtelenebb éttermekben enni, mint hinnéd

Nagy Niki
Írta: ,

Lehet, hogy nem annyira meglepő, de ha gyakran eszel éttermekben és kifőzdékben, korántsem teszel jót vele a szervezetednek: egy friss kutatás kimutatta, hogy sokkal egészségtelenebbek az ilyen ételek, mint hinnénk, ráadásul nagyobb adagok is, mint amennyit egyébként ennénk.

Nem is olyan régen még akkor jártunk étterembe, ha valamit ünnepeltünk, vagy ha éppen szerettünk volna egy kicsit kimozdulni, és nem találtunk más programot. A dolog azonban átfordult, és ma már szinte többet eszünk éttermekben és kifőzdékben, mint amennyit otthon főzünk –

az lett a luxus, ha otthon készített, meleg ételt ehetünk, és nem valami olyat, amit a sarki kajáldából hoztunk.

Ez viszont azzal jár, hogy egyre több értéktelen, rossz ételt eszünk, az éttermek kínálata ugyanis általában nem a legegészségesebb – még akkor is, ha egy étel laktatónak és táplálónak tűnik, nagy az esélye, hogy tele van káros anyagokkal, cukorral, zsírral, és összességében nem tesz túl jót a szervezetnek. Az amerikaiak nagyjából a bevitt kalóriájuk 20 százalékát szerzik éttermi ételekből.

A The Journal of Nutrition tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint ez pedig egyáltalán nem egészséges. A Friedman Táplálkozástudományi Iskola és a Tufts Egyetem kutatói 35 ezer amerikai felnőtt étkezési szokásait vizsgálták meg a 2003 és 2016 közötti időszakban, és megnézték, hogy hányszor ettek egy héten gyorsétteremben vagy hagyományos étteremben. Aztán megnézték az ételek tápanyagtartalmát aszerint, hogy milyen hozzávalókból állnak. Kiderült, hogy a gyorsétteremben fogyasztott ételek legalább 70 százaléka egészségtelen volt, a hagyományos éttermeknél pedig ez az arány 50 százalék volt. Sőt, az éttermi ételeknek mindössze a 0,1 százaléka volt megfelelő minőségű, már ami a tápanyagokat illeti.

A kutatók kijelentették, hogy természetesen tudják, mennyit számít az egyéni ételválasztás, de azt is hozzátették, hogy az éttermek nem könnyítik meg a fogyasztók helyzetét.

A legnagyobb baj az összetevőkkel volt, amelyek nagy része egyáltalán nem volt egészséges.

A legtöbb javulást olyan területeken kéne elérnie az éttermeknek, mint a teljes kiőrlésű termékek bevezetése, a több hal és tengeri herkentyű étlapra helyezése, vagy a hüvelyesek és magvak arányainak növelése. Az sem ártana, ha kevesebb sóval dolgoznának a gyors- és hagyományos éttermek is.

Persze ez nem jelenti azt, hogy minden étterem szemetet árul, a legtöbb helyen általában lehet olyat is találni, ami egészségesebb. Érdemes figyelni arra, hogy mekkora az étel cukor- és sótartalma, van-e benne friss zöldség, és mennyire feldolgozott ahhoz képest, ahogyan az ételt otthon készítenénk el. Persze a legjobb megoldás az ilyen problémák ellen inkább az, ha az ember otthon főz magára, és előre gondolkodik, mert így legalább tudja, hogy mi van abban az ételben, amit eszik – de ha ezt nem lehet minden nap megoldani, érdemes utánajárni a munkahelyhez, otthonhoz vagy iskolához közeli vendéglátóegységeknél, hogy milyen menülehetőségeket ajánlanak, és hogyan főzik az ételeiket.

Forrás

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció