Édesre vagy sósra vágysz? Így csillapítsd egészségesen a nassolnivalók utáni vágyadat

Írta: ,

A legtöbb diétának, életmódváltásnak általában két buktatója van: először is az, hogy rossz napszakban fogyasztod az adott élelmiszert, ráadásul túl nagy mennyiségben, másodszor pedig az, hogy nem bírsz ellenállni a nassolnivalóknak. De miért is kívánod annyira őket, és milyen egészséges alternatívákkal válthatod ki?

Az édes ízek iránti vágy lelki oldala Kép forrása: wallflowergirl.co.uk

1/4 Az édes ízek iránti vágy lelki oldala

Hiszed vagy sem, a nassolásnak is van lelki oldala, mégpedig nem is akármilyen!

A gyerkőcök gyakran kapnak valamilyen édességet jutalom gyanánt – ez az ártalmatlannak tűnő szokás azonban könnyen étkezési zavarrá nőheti ki magát.

Manapság rengetegen beleesnek az édesség majszolás ördögi körébe: a gyermekkorból hozott minta alapján édességgel jutalmazod magadat, aminek legtöbbször elhízás a vége. Emiatt az egyébként is alacsony önbizalmad csak még tovább csökken, de túl gyengének érzed magad a változtatáshoz – így ismét az édességeknél keresed a vigaszt.

De másra is visszavezethető az édesség iránti erős vágy! Az anyatej íze is édes, ráadásul a szeretet, a gondoskodás egyik legelső jele a gyermek táplálása. Tudat alatt tehát a szeretethiányt is gyakran próbáljuk csoki majszolással pótolni.

Így válthatod ki egészségesen Kép forrása: iowagirleats.com

2/4 Így válthatod ki egészségesen

Ha felismered a problémát, az már fél egészség, hiszen ha a lelkedet sikerül megnyugtatnod, akkor már jóval könnyebb lesz egészséges falatokra váltanod a nassolnivalókat.

A hagyományos tejcsokik helyett térj át a magas kakaótartalmú változatokra – ezekből bőven elegendő lesz egy-két kocka is.

Válassz teljes kiőrlésű kekszeket, ropogtatnivalókat, és kerüld a magas cukortartalmú termékeket.

Amit csak lehet, készíts el házilag, így a cukrot kiválthatod nullkalóriás cukorhelyettesítőkkel. Ennek köszönhetően könnyen készíthetsz diétás túrókrémet, házi gyümölcsjoghurtot, ízletes müzlit, vagy akár diétás csokoládét. A szekrényedből száműzd a megszokott édességeket, helyettesítsd őket cukorbetegeknek is megfelelő alapanyagokkal – ezek a te vércukrodnak is jót tesznek majd!

A sós ételek itánti vágy lelki oldala Kép forrása: somethingswanky.com

3/4 A sós ételek itánti vágy lelki oldala

Sós ételekre akkor van a leginkább igényünk, ha sokkal nagyobb megpróbáltatásokat kell kiállnunk, mint amikre alapjáraton képesek lennénk. Ne értsd félre, a célokat illetően határ a csillagos ég, de még nem feltétlenül állunk készen akkora információáramlásra, mint amekkora manapság körülvesz minket.

A sós ételek iránti sóvárgás erős jele annak, hogy ingadozik a testedben a stresszhormonok szintje, mindez tehát arra utal, hogy jóval több energiára van szükséged a megszokottnál. Igyekezz hamar kimászni a gödörből, próbálj mindent megtenni annak érdekében, hogy nyugodtabb legyen az életed!

A sós ételek fokozott fogyasztásának persze átvitt értelme is lehet: hiányzik az „élet sója”, unalmas, egyhangú az életed, nem találod az egyensúlyt, esetleg magányosnak érzed magadat.

Így válthatod ki egészségesen Kép forrása: leaf-blog.com

4/4 Így válthatod ki egészségesen

Nagyon fontos, hogy áttérj az egészséges sókra, ugyanis ha nem csupán sok, de rossz minőségű sót is fogyasztasz, akkor jelentősen növeled a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

Érdemes magadnak elkészítened a sós ropogtatnivalókat: erre tökéletes egy aszalógép, vagy a sütőd, amiben zsírmentesen száríthatod a zöldségchipseket. Nem kell lemondanod a sós falatokról sem, de fontos, hogy szénhidrátcsökkentett, rostban gazdag liszteket használj és minél több sózatlan maggal tedd változatossá az étrendedet.

Fedezd fel a fűszerek világát! A hagyományos sós ízvilágon túl minden egyes fűszer új élményeket tartogathat, és segítségükkel garantáltan nem érzed majd azt, hogy le kellett mondanod az ínycsiklandó falatokról.