Az édesburgonya nem is annyival egészségesebb, mint a sima

Nagy Niki
Írta: ,
Az édesburgonya nem is annyival egészségesebb, mint a sima

Kép forrása: unsplash

Az édeskrumpli kétségkívül az aranykorát éli: mindenki a hagyományos burgonya helyett eszi, mert azt hisszük, hogy egészségesebb és diétásabb, mint a másik.

Valójában azonban elhanyagolható a különbség a két burgonyafajta között, legalább is, ami a tápértéket illeti – ízben és árban viszont már jócskán látszik.

Az édesburgonya jelenleg a diétázók és egészséges életmódot folytatók egyik kedvenc körete, mindenhez ezt eszik azok, akik figyelni akarnak az alakjukra. Még akár az olajban kisütött, technikailag sültkrumpli-féle édesburgonyáról is azt hisszük, hogy jót tesz nekünk, ellenben a nagy mumus régi krumpliról, amiről nyilvánvalóan tudjuk, hogy az ördög műve, és a sültkrumplit kerülnünk kell, mint a tüzet.

Pedig mindez csak a nagyon jó marketingnek köszönhető, a hagyományos burgonya van olyan egészséges, mint az édes társa, csak egy kicsit máshogyan. 

Ahhoz kétség sem férhet, hogy az édesburgonya egészséges – A-vitamin például rengeteg van benne, mint béta-karotin is, mindkettő elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez. Táplálkozási tanácsadók szerint ráadásul az édesburgonyában olyan antioxidánsok vannak, amelyek segítenek csökkenteni a szervezetben található gyulladásokat, ezzel közvetve még a rák megelőzésében is részt vesznek.

Csakhogy az, hogy az édesburgonya tényleg igazi szuperkaja, nem kéne, hogy elhomályosítsa a hagyományos krumpli érdemeit – van neki ugyanis bőven, csak valamiért nagyon félünk tőle.

Valószínűleg azért, mert keményítőt tartalmaz, és azt hisszük, hogy minden, ami keményítős, hizlal és egészségtelen.

Pedig a hagyományos burgonyában úgynevezett rezisztens keményítő található, ami segít a vércukorszint szabályozásában, és hozzájárul a teltségérzet kialakulásához. Sőt, a sima krumpli az egyik leginkább telítő étel szakemberek szerint, ami nem elhanyagolható tény akkor, ha egészségesen élnél, és nem szeretnél kalóriában gazdag ételekből sokat fogyasztani./

Valójában az édesburgonya és a hagyományos burgonya makrotápanyagok szintjén nagyon sokban nem különbözik egymástól, egyik sem diétásabb, mint a másik, csak máshogy van jó hatással a szervezetre. Mindkettő tele van vitaminokkal, és rostban gazdag héjjal, amit még a legtöbb édesburgonyafélénél is el lehet fogyasztani, annak ellenére, hogy a legtöbb helyen megpucolják.

Az A-vitamin elengedhetetlen a szem egészségéhez, a C-vitamin az immunrendszer helyes működéséhez, a B-6 az anyagcseréhez és az idegrendszerhez, a nátrium pedig a vérnyomás stabilizálásában játszik szerepet. 

Sültkrumpliként egyik sem egészséges, sütőben, kevés olajjal sütve viszont garantált, hogy megtartják az egészséges tápanyagaikat, és nem is triplázódik meg a kalóriatartalmuk. Arra azért érdemes figyelni, hogy ha magas hőmérsékleten készíted a krumplit, a C-vitamintartalma csökkenni fog, mivel ez a vitaminféle nagyon érzékeny a hőre.

Képek: tbralnina/Depositphotos