Nem tudsz lemondani a cukor édes ízéről? Ezekkel az alapanyagokkal sikerülhet!

Írta: ,

Gyermekkorunktól fogva vonzódunk a cukor édes ízéhez, de manapság már nem mondhatjuk, hogy egészséges mértékben fogyasztjuk azokat az ételeket, italokat, amik dúskálnak a cukorban. Te is úgy érzed, képtelen vagy lemondani a cukor édes ízéről? Próbáld ki ezeket az alapanyagokat, és egyre jobban háttérbe szoríthatod!

A legegészségesebb édesítési lehetőségek

A cukor kiváltására az a legjobb, ha a lehető legtermészetesebb édesítőkhöz kanyarodsz vissza, tehát a gyümölcsöket használod fel a sütés, főzés során. Nem rossz választás a gyümölcscukor, a kókuszvirág cukor, vagy a nádcukor sem, legalábbis mindenképpen jobb a hagyományos, finomított változatnál. Azonban, ha valóban váltani szeretnél, akkor a gyümölcsökben kell a megoldást keresned.

A különféle italok édesítésére pl. kiváló lehetőség a pépesített gyümölcs: kevés citromlével, szénsavas vízzel és valamilyen édes gyümölcspürével izgalmas és egészséges frissítőt készíthetsz magadnak. A lényeg, hogy ha édesítésre használod a gyümölcsöket, akkor mindenképpen nagyon érett darabokat vásárolj, hiszen ezek a legédesebbek. Sokszor már nem olyan gusztusosak, mint ropogós társaik, és általában hamarabb is romlanak, de mivel pürésíted őket, ezeknek a tulajdonságoknak nem lesz hátulütője a felhasználásuk során.

Az így kapott pépeket természetesen süteményekben is felhasználhatod, vagy akár a lekvárt is kiválthatod általuk. Készíthetsz segítségükkel zabkását, vagy bármilyen pudingot, ami nem csak desszert, hanem kiváló reggeli is lehet. Érdemes odafigyelned arra is, hogy lassíthatod a gyümölcsök szénhidráttartalmának a felszívódását, ha rostokkal, tehát leginkább teljes kiőrlésű gabonákkal fogyasztod őket. Édesítésre nagyon jó gyümölcs az eper, a banán, vagy a mézdinnye és a cukrozatlan aszalványok.

Mézédes édesítő egész évben – házilag

Hazánkban nem őshonos a datolya, de nem érkezik olyan messziről az országunkba. Sajnos sokan még mindig csak a szárazra aszalt változatát ismerik itthon, pedig az eredeti datolya mennyeien lédús és ízletes, ráadásul nem csak remek energia-, hanem tápanyagforrás is egyben. Vásárolhatsz kész datolyaszirupot, de olyan egyszerű elkészíteni, hogy érdemes házilag kísérletezgetni vele. Ha jó minőségű (pl. medjool) datolyát vásárolsz, akkor egészen kevés víz hozzáadásával krémesre turmixolhatod.

Az itthon elterjedt, jóval szárazabb datolyát is felhasználhatod a célra, de ebben az esetben érdemes beáztatnod néhány órára kevés vízbe. A turmixolás előtt vedd ki a datolyákat, majd annyi vizet adj az áztató léből hozzá, amennyit szükségesnek ítélsz meg. Minél többet adsz, értelemszerűen annál hígabb lesz a szirup és annál kevésbé lesz erős az édesítőereje.

Kalóriamentes édesítők

Amennyiben nem csupán az egészségesebb életmód, hanem a fogyás is a célod, jó ötlet kísérletezgetned az alacsony glikémiás indexű, illetve nullkalóriás édesítőkkel. Ebből a felsorolásból természetesen nem hiányozhat az eritrit, aminek számtalan hasznos tulajdonsága van, pl. nem táptalaja a candida gombának, és egész egyszerűen nincs benne kalória. Nem ajánlott azonban túl nagy mennyiségben fogyasztani, mert gyorsan végighalad az emésztőrendszeren, és hasmenést okozhat.

Ebből ered hátránya is, hiszen nincs olyan édesítőereje, mint a cukornak, könnyű belőle többet használni. Az eritritet érdemesebb inkább kisebb mennyiségben, pl. kávé, tea ízesítésére használni, vagy más édesítőkkel keverni. Esetleg sütés közben is bevetheted, ha tudod, hogy nem fogod az egész tepsi süteményt bevágni, csak egy-egy szeletet fogyasztasz majd el belőle.

Másik népszerű édesítő a stevia, ami egy Amerikában őshonos gyógynövény, tehát teljesen természetes alapanyag. Sokkal édesebb a cukornál, ezért igazán keveset kell belőle felhasználnod, 190 fokig nyugodtan süthetsz is vele. Hátránya, hogy ennek az édesítőnek is van némi mellékíze, aminek elfogadása ugyan csak akarás és szokás kérdése, a cukorfüggőségről átállni nem biztos, hogy ez az ideális választás – legalábbis elsőre.

Szerencsére létezik a piacon olyan édesítő, ami ennek a két alapanyagnak az ötvözete, így olyan előnyös tulajdonságokkal rendelkezik, mint a minimális kalóriatartalom, a csökkentett mellékíz, és a nagyon erős édesítő képesség. Érdemes tenni vele egy próbát!

Végül pedig, ha hozzá tudsz jutni jó minőségű, hazai méhésztől származó mézhez, akkor az is ideális választás lehet számodra. A méznek számtalan hasznos tulajdonsága van, de csak akkor, ha valóban méhek százezrei dolgoztak meg érte. Emellett nagyon lényeges, hogy a mézet semmiképpen sem szabad forró italokhoz adni, nem érdemes sütni, főzni sem, hiszen így szinte egy az egyben cukor lesz belőle – csak jóval drágább változatban. Kalóriatartalma sem alacsony, ezért – akárcsak a többi édesítőt – ezt sem ajánlatos mértéktelenül fogyasztani.

Az átállás időszaka nehéz, de adj bele mindent, mert ha három hétig kitartasz az elhatározásod mellett, akkor már sokkal könnyebb és természetesebb lesz minden. Ennek az az oka, hogy kutatások alapján három hétnek kell eltelnie ahhoz, hogy egy új szokás beépüljön a mindennapjainkba. Most, nyáron mindennél könnyebb pótolni az édes ízeket, tegyél egy próbát!

Képek forrása: [email protected]/Depositphotos.comNikolay_Donetsk/Depositphotos.comnejron/Depositphotos.com