Buddha-tál: egészségtudatossá tesz, és még karcsúsít is

Írta: ,

A Buddha-tál hatalmas népszerűségnek örvend az interneten, ami nem véletlen: végtelen teret enged a kreativitásnak, a változatos és kiegyensúlyozott étkezésnek, miközben fontos dolgokra hívja fel a figyelmedet. Emellett iszonyúan mutatós is… Nézd csak meg!

1/4 Mi a lényege?

A Buddha-tál egyik legfontosabb szempontja, hogy az emberek térjenek vissza az ősi táplálkozási szokásaikhoz. Ne ijedj meg, ez nem egy újabb paleo-őrület, sőt! Annál is jobban visszamegyünk az időbe – egészen odáig, amikor az ember még kizárólag gyűjtögető életmódot folytatott, és nem volt rászorulva az éghajlatváltozás miatt létfontosságúvá váló vadászatra. Bár léteznek húst is tartalmazó Buddha-tálak, nem ez a jellemző. Sokkal inkább a vegetáriánus, vagy vegán tálak hódítanak, hiszen akkoriban kizárólag a növényi eredetű élelmiszerek álltak a rendelkezésünkre.

A Buddha-tál emellett formájával is emlékeztet a harmóniára: kerek, hiszen egységet jelképez, és egyúttal Buddha tömött hasára is utal. Ha igazán profi szinten űznéd a „tálazást”, akkor természetes alapanyagú tálra, pl. egy fél kókuszdióra lesz szükséged.

Hogyan néz ki egy Buddha-tál? Kép forrása: bhofack2/Depositphotos

2/4 Hogyan néz ki egy Buddha-tál?

Mivel ennyire elterjedt lett a Buddha-tál, már nincsenek szigorú szabályok, de az eredeti ötlet alapján minden egyes alapanyagot külön kell a tálra helyezni. Ez azt jelenti, hogy nincsenek raguk, nem szabad összefőzni, összekeverni semmit, minden alapanyagot külön, kis adagban kell a tálra tenni.

Így egyúttal visszatérünk a természetes látványhoz, formákhoz és ízekhez, önmagukban csodáljuk meg mindazt, ami biztosítja egészségünket. Valahogy így nézhetett ki egy gyűjtögető ember tányérja is a civilizált idők előtt – és pont ez a lényeg! Ahogy a különböző színek, állagok és formák egymás mellé kerülnek, az nem csupán szemet gyönyörködtető és szívet melengető érzés, hanem egyúttal tökéletesen rámutat arra is, miben szenved hiányt az étkezésed, min kell változtatnod az egészséged érdekében.

3/4 Fontosak az arányok

A Buddha-tál esetében nagyon fontosak az arányok, legalábbis az eredeti verziót tekintve. Ez a lehetőség neked is nagy segítséget nyújthat, feltéve, hogy nem vagy biztos az alapanyagok helyes elosztásában – akár be is jelölheted a tányérodon őket!

A legnagyobb helyre a rostoknak, azaz a friss zöldségeknek, gyümölcsöknek kell kerülniük, ezeknek a tányér felét kell kitenniük. Minél kevesebbet főzöd, párolod őket, annál jobb! (Ennek megfelelően természetesen a friss saláták bizonyulnak a legideálisabb választásnak.) A tányér negyed részére jöhetnek a fehérjék: vegánok, vegetáriánusok esetében ezek főként a hüvelyes zöldségek, esetleg a tofu. Az utolsó negyedre az összetett, lassú felszívódású szénhidrátok jönnek: köles, quinoa, hajdina, feketerizs, vagy teljes kiőrlésű tészta. Persze minden alapanyag tartalmazza az összes fontos makro-tápanyagot, de ha ezeket az arányokat próbálod követni, akkor nagyon nem lőhetsz mellé.

Végtelenségig variálhatod Kép forrása: fahrwasser/Depositphotos

4/4 Végtelenségig variálhatod

A Buddha-tálban az a jó, hogy a végtelenségig variálhatod. Nem csak az összetevőket! Úgy rendezed el az alapanyagokat, ahogy akarod, tehetsz hozzájuk mártogatóst, önthetsz rájuk öntetet, szórhatsz a tetejükre magokat, vagy akár levessel is felöltheted a tálat.

Ami biztos, hogy sokkal tudatosabban fogsz gondolkozni az ételről és az étkezésedről, ha kipróbálod ezt a különleges tálalási és rendszerezési lehetőséget. További előny, hogy bár a végtelenségig el lehet szöszmötölni egy Buddha-tál összeállításával, villámgyorsan is elkészítheted, egyfajta egészséges fast-food verzió gyanánt.

Ráadásul, mivel ennyire népszerű lehetőségről beszélünk, számtalan inspirációt találsz a neten. Csak írd be a keresőbe a #buddhabowl hashtaget!