Bizonyítottan hatékony agyserkentő ételek - Szinte azonnal hatnak!

Írta: ,

A testünk gyűlöli a stresszt. Legyen az mentális vagy fizikai stressz, szervezetünkben felborul az egyensúly, amely hatására hosszú távon gyengül az immunrendszerünk, beszűkül a gondolkodásunk, elménk képes leblokkolni.

Az agyunk súlya mindössze 1,4 kg körül mozog, ami csak egy töredéke a teljes testsúlynak, viszont a bevitt kalóriák közel 20%-át használja fel. Egyes kutatók szerint az agy bizonyos funkcióiban hasonlóan működik, mint az izmok. Ha rendszeres edzésben van, akkor jobban teljesít. Nem kötelező, hogy idős korban romoljanak agyi képességeink. Természetes persze egyfajta változás, a hosszútávú memória szerepe például megnő, ezért szeretnek régi történeteket mesélni a nagymamák. A rövidtávúé csökken, ezért hajlamosak tíz percenként mondogatni, hogy vegyél még süteményt, drágám.

A memóriánk élessége függ a körülményektől, az életkortól, fizikai állapotunktól, szellemi frissességünktől, viszont jó tudni, hogy edzhető, befolyásolható. Lámpaláz idején mintha csak lehúznák a redőnyt vagy egy hatalmas vaskapu záródna be a fejünkben, képtelenek vagyunk bármilyen információt előhívni. Legyen ez egy vizsga vagy nyilvános felszólalás, épp olyan kínos helyzetbe kerülünk.

Ilyenkor persze nincs idő meghámozni egy avokádót, netán diót törni. Ám ha tudjuk magunkról, hogy képesek vagyunk leblokkolni, akkor a stresszt okozó szituáció előtt egy-két órával fogyasszunk a fent megnevezett ételekből és tudatosítsuk magunkban, hogy felkészültünk a megmérettetésre, minden rendben lesz.

Azoknál az idős embereknél, akiknél rágási nehézségek jelentkeznek a kemény ételek fogyasztása során, ezért inkább kevesebbet rágnak, szignifikánsan magasabb a kognitív funkciók romlásának kockázata. A rágás tehát egy olyan agyserkentő tevékenység, amely pozitív hatással van a koncentrációra, a memóriára.

Ajánlott ezért a zöldségeket nyersen és nem főzve, esetleg turmixolva vagy reszelve fogyasztani.

A közelmúltban tudományos kutatások is alátámasztották az elméletet. Egy brit folyóiratban publikált felmérés eredményei azt mutatták, hogy egy 30 perces monoton hallási feladat elvégzésében jobban teljesítettek azok, akik rágózhattak közben. A rágózók reakcióideje kisebb volt, és pontosabb válaszokat adtak. Így bár sok helyzetben illetlenségnek számít, de például autóvezetés közben kifejezetten hasznos lehet, a rágógumizunk.

Táplálkozásunkkal is sokat tehetünk azért, hogy szervezetünk egyensúlyban maradjon, szerveink, köztük az egyik legfontosabb: agyunk megfelelően működjön. Vannak ételek, melyek különösen jó hatással vannak az agyműködésre. Olyan antioxidásokban, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdagok, melyeket e központi szervünk használ fel annak érdekében, hogy koncentrációnk és emlékező képességünk a lehető legtökéletesebb maradjon hosszú távon.