Befolyásolja az étrendedet, amit a közösségi médián látsz

Nagy Niki
Írta: ,
Befolyásolja az étrendedet, amit a közösségi médián látsz

Kép forrása: Igor Miske/unsplash.com

Talán annyira nem meglepő, hogy azok az ételek, amiket minden nap a közösségi médiában látunk, befolyásolják azt, hogy mi magunk mit eszünk. Csakhogy most egy friss kutatás bebizonyította, hogy komoly hatással van ránk az, hogy milyen kajákról nézegetünk képeket több órán keresztül minden egyes nap. A szakértők szerint ezt arra is lehet használni, hogy pozitívan befolyásoljuk az emberek étrendjét.

Az Európai Bizottság kutatása szerint magyar lakosság viszonylag rossz egészségi állapotban van. Magyarországon az egészségben eltöltött várható élettartam az egyik legalacsonyabb az Unióban (2012-es adatok szerint 60,5 év a férfiak, 59,2 év a nők esetében), és 2012-ben a népesség csupán 57,6 %-ának minősült az egészségi állapota jónak vagy nagyon jónak.

A táplálkozással és az életvitellel összefüggő betegségek jelentős aránya alapján úgy tűnik, hogy a nem megfelelő táplálkozás hozzájárul a magyar lakosság kedvezőtlen egészségi állapotához, és ebből fakadóan a magasabb halálozási arányhoz.

Ezen túlmenően az országos szinten végzett táplálkozási felmérések rávilágítottak arra, hogy az ajánlottnál alacsonyabb mértékű az átlagos napi A-, D-, B- és C-vitamin bevitel. Az átlagos napi kalciumfogyasztás szintén elmarad a Magyarországon ajánlott mennyiségtől. A magyarok ugyanakkor hajlamosak a túlzott sófogyasztásra.

Nem ártana tehát, ha egy kicsit jobban figyelnénk oda arra, amit eszünk, ennek pedig egyik módja egy friss kutatás szerint az, ha a megfelelő képekkel vesszük körbe magunkat.

A Birminghami Egyetem kutatása szerint ugyanis az, hogy mások mit esznek körülöttünk, nagyban befolyásolja azt, amit mi fogunk fogyasztani, és ennek a legjobb leképezése a közösségi média.

A kutatáshoz a szakértők 369 egyetemistát kérdeztek az étkezési szokásaikról, úgy, mint a gyümölcsfogyasztásukról, a zöldségevésről, az energiában gazdag nassolnivalókról, vagy a cukros üdítőkről. Emellett megkérdezték őket a közösségimédia-használatról, valamint arról is, hogy az online ismerőseik szerintük milyen étrendet követnek.

Kiderült, hogy az online világ kétféleképpen is befolyásolja azt, hogy mit eszünk.

A kutatás egyik eredménye az volt, hogy azok, akik úgy gondolták, hogy az online barátaik több zöldséget és gyümölcsöt esznek, azok maguk is magasabb zöldség- és gyümölcsfogyasztásról számoltak be.

A másik az egészségtelen ételekre és italokra vonatkozott: az, ahogyan a megkérdezettek szerint az online barátaik ettek és ittak ilyen termékeket, közvetlenül befolyásolta azt is, hogy ők maguk mennyi ilyet fogyasztottak.

A kutatók szerint a munkájuk segíthet abban, hogy a közösségi médiát eszközként felhasználva az egészséges étkezést lehessen népszerűsíteni, méghozzá a kutatás szerint hatékonyan. A közösségi médiában már korábban is voltak hasonló tanító célzatú kampányok, például az ittas vezetésről, de az étkezés megreformálásáról eddig még nem volt szó.

Ettől függetlenül a kutatóknak nagyon óvatosnak kell lenniük, mivel korábbi kutatások kimutatták, hogy lehet összefüggés a közösségimédia-használat és az evési rendellenességek között a fiataloknál és tinédzsereknél. Ezért figyelni kell a lehetséges negatív hatásokra is, hiszen az olyan enyhébb problémákból, mint a túledzés, a folyamatos görcsölés a súly miatt és a válogatósság, hamar komoly evési rendellenességek alakulhatnak ki.

Forrás

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció