Az ünnepekkor is étkezhetünk egészségesen! Íme a dietetikus tippjei

Írta: ,

Nem hiszed? Pedig így van – ráadásul mindezt úgy, hogy az élvezetekről sem kell lemondanunk. Rengeteg alternatíva közül választhatunk, melyekkel ugyanolyan ízletes és változatos ünnepi menüt varázsolhatunk az asztalra, miközben a szervezetünket is megkíméljük, sőt mi több, az alakunkat is megőrizhetjük! Cikkünkben összegyűjtöttük, mire érdemes odafigyelni, hogy idén kivételesen ne ezzel a mondattal zárjuk az ünnepeket: Soha többé nem eszem ennyit!

A nagy ünnepi lakomázás az egészségünkre nézve két okból is ártalmas lehet: egyrészt a túlevéssel rosszullétbe hajszolhatjuk magunkat, másrészt az ételek minősége sem biztos, hogy gyomor- és bélbarát. Ilyenkor az átlagosnál is több szénhidrátot és cukrot viszünk be a szervezetünkbe a tipikus karácsonyi fogásokkal, melyek általában még zsírban is tocsognak... Persze lehetünk úgy vele, hogy ugyan mit számít 365 napból ez a néhány, de éppen az a baj, hogy ilyenkor akkora lakmározást csapunk, ami szinte sokkolja a testünket.

A hirtelen, nagy mennyiségben elfogyasztott étel megemésztése során megváltozik a vérmennyiség eloszlása a szervek között: a zsigerekbe több vér tódul, melynek következtében a testünk más szerveibe – például az agyunkba – kevesebb jut, ettől pedig ólmos fáradtság törhet ránk. Emellett megnőhet a hasűri nyomás, ami kissé nehézkessé teheti a légzést, és előrehajlásnál savas reflux jelentkezhet. Ha mindezek mellett ráadásul zsírosak voltak a fogások, az epegörcs, illetve a hasnyálmirigy-gyulladás kialakulásának kockázata is megnő.

„A kellemetlen, feszülő érzésre, haspuffadásra a mozgás a legjobb gyógyír – mondja Kerezsi Noémi dietetikus. – Egy kis ebéd utáni sétával serkenthetjük az emésztést, így gyorsabban szabadulhatunk a panaszoktól. Emellett a fekete kávé is segíthet, de ha nagyon rosszul vagyunk, igyunk meg egy pohár citromos, szénsavas vagy a szódabikarbónás vizet.”

Nem mindenki ehet mindent

A cukorbetegek és ételérzékenyek élete az év többi napján is tele van kihívásokkal, karácsonykor azonban különösen oda kell figyelniük, mi kerül a tányérjukra, hiszen a tipikus ünnepi fogások szinte mind tartalmazzák a tiltólistás összetevőket.

Kerezsi Noémi felhívja a figyelmet arra, hogy a diabéteszeseknek a cukortartalom mellett a szénhidráttartalmat is szem előtt kell tartaniuk, így kerülendőek számukra a túl zsíros, illetve a rántott ételek, köretek közül pedig párolt zöldségek és rizs fogyasztása javasolt – utóbbit feldobhatjuk úgy, ha például rizibizi formájában vagy reszelt sárgarépával készítjük el. Ami a desszerteket illeti, az édesítőszerrel készült és csökkentett szénhidráttartalmú finomságok a cukorbetegek számára is édes pillanatokat csempészhetnek az ünnepi időszakba, de a kandírozott és az aszalt gyümölcsöket kerüljék magas cukortartalmuk miatt.

A teljes cikket a Családi Lap 2016 decemberi számában olvashatod el!

Szerző: Téklesz Rita