Az igazán egészséges étrend 5 ismérve

Írta: ,

Méricskélés, kalóriaszámlálás és gondosan összeállított kajaterv? Ugyan már, az egészséges táplálkozás ennél sokkal egyszerűbb és magától értetődőbb. Összeszedtük, milyen törvényszerűségek érvényesülnek egy tényleg egészséges étrendben!

Alig tartalmaz hozzáadott cukrot

1/5 Alig tartalmaz hozzáadott cukrot

Üdítő, dobozos sütemények és kekszek, édes pékáruk… csak hogy néhányat említsünk a hozzáadott cukrot legnagyobb arányban tartalmazó csemegék közül.

Ugyan semminek a teljes kiiktatására nem buzdítanánk – főleg akkor nem, ha a kedvencedről van szó –, tény, hogy minél kevesebb van a felsoroltakból az étrendedben, annál alacsonyabb nálad a túlsúly és az anyagcserezavarok kialakulásának esélye.

A rengeteg fruktózszirup és kukoricakeményítő sajnos negatívan befolyásolja a szervezeted inzulinháztartását, ami megzavarja a szénhidrátok hasznosulási folyamatát.

Pont emiatt ilyen gyakori a 2-es típusú cukorbetegség a nyugati étrendet folytató társadalmakban.

Szinte nincs is benne feldolgozott hús

2/5 Szinte nincs is benne feldolgozott hús

A hosszas feldolgozási folyamatnak alávetett húsok és hentesáruk alig szolgálnak hasznosítható tápanyaggal, ellenben tele lehetnek káros vegyületekkel, amennyiben ipari körülmények közül származnak.

A füstölt termékek pedig jellemzően hemzsegnek a sótól: akár már egy egészen apró adag is kimerítheti belőlük az Egészségügyi Világszervezet által ajánlott napi maximális beviteli mennyiséget.

Több kutatás is bizonyítja egyébként, hogy a feldolgozott hústermékek fogyasztása számottevően növeli a vastagbélrák kialakulásának veszélyét, ami a tápcsatornában felhalmozódó, rendkívül lassan lebomló, s ezáltal erjedésnek induló anyagoknak tudható be.

Húsból tehát egyél inkább frisset!

 Sok benne a nyers étel

3/5 Sok benne a nyers étel

Tudjuk, hogy vannak bizonyos hozzávalók, amelyeknek tápanyagtartalma hő hatására megnövekszik – ilyen például a paradicsom.

Ugyanakkor általánosságban kijelenthetjük, hogy szerencsés, ha akad az étrendedben egy csomó nyers gyümölcs és zöldség.


Paradicsomot sütve, spenótot nyersen: így érdemes enni a zöldségeket!


A finomítatlan és érintetlen összetevők ugyanis olyan vegyületkombinációkkal látják el a szervezeted, amelyek egymás felszívódását elősegítve teremtik meg a stabil vitamin-, illetve ásványianyag-szintet, az antioxidánsok erejéről nem is beszélve!

A mai kor embere hajlamos rá, hogy mindent megfőzzön, megsüssön vagy éppen megmikrózzon, pedig a természet nem véletlenül teszi elénk a maga módján az ételeket.

Nem megvonáson alapul

4/5 Nem megvonáson alapul

Ha fogyni szeretnél, nyilván csökkentened kell a naponta bevitt kalóriák mennyiségét. Ez a magától értetődő tény azonban korántsem jelenti, hogy muszáj éhezned és szenvedned a jó alakért!

A megvonás miatti frusztráció egyébként ésszerűtlen, sőt egészségtelen gondolkodásra hajlamosít.

Képzeld el, hogy a paleolit diéta megrögzött híveként nyugodtan leküldhetsz egy csomag bacont és egy üveg mogyoróvajat vacsorára, miután az egész napot végigkoplaltad! Használd az eszedet, mellette pedig hallgass a megérzésedre is.

A lelked mélyén pontosan tudod, milyen és mennyi ételre van szüksége a szervezetednek. Ne hagyd, hogy ezt holmi divatdiéta befolyásolja!

Más tényezőket is figyelembe vesz

5/5 Más tényezőket is figyelembe vesz

A táplálkozásra nem lehet különálló folyamatként tekinteni, hiszen gyakorlatilag összefügg az egész életeddel.

Az alvás, a stressz, az edzés, az emberi kapcsolatok, a D-vitamin szint és a helyi szupermarket akciós kínálata is „beleszólhat”, hogy éppen mit és mennyit eszel. Ez így van rendjén, fölösleges küzdened ellene.

Elég, ha ismered az alapvető relációkat – például azt, hogy ha kevesebbet alszol, valószínűleg több ételt kívánsz majd –, így eleve felkészülhetsz a tudatos kezelésükre.

Ne feledd, hogy az még egyáltalán nem egészséges életmód, ha folyton csak az étkezéssel foglalkozol!

Sokkal fontosabb, hogy kipihend magad, mozogj rendszeresen, és egyél örömmel – ezeknek köszönhetően egészségesebb is leszel.