Az abszolút szupergyümölcs: A banán

Írta: ,

Biztosan sokszor hallottad már, hogy a banánnal illik vigyázni: tele van gyümölcscukorral, ezért nem ajánlott túl sokat fogyasztani belőle. Igaz, hogy nagyobb mennyiségben annyira nem tesz jót a derékbőségednek, azonban számos pozitív hatása van az egészségedre – ezeket soroljuk most fel!

Tiszta vitaminbomba

1/4 Tiszta vitaminbomba

Egy banánban átlagosan 105 kalória van, persze ez a méretétől is függ. Tele van vitaminokkal és rostokkal, kevesen tudják például, hogy a banánban is van bőven C-vitamin, ami hatékonyan erősíti az immunrendszered, erre pedig a hideg hónapokban még inkább szükséged van.

Ezen kívül találhatók benne úgynevezett karotinoidok is – ezek olyan zsírban oldódó vitaminok, amelyek megakadályozzák a káros szabadgyökök szaporodását. Megelőzik a szívrohamok kialakulását, csökkentik a prosztatarák, a hasnyálmirigyrák és a nyaktájékon kialakuló rákfajták kialakulását, és az egészséges látáshoz is hozzájárulnak. Általában a karotinoidok legismertebb fajtáját, a béta-karotint szokták ismerni az emberek, amely a répában található meg – most már tudod, hogy a banánból is hasonló vitaminokat nyerhet a szervezeted.

Rostban gazdag Kép forrása: stylejuicer.com

2/4 Rostban gazdag

Valószínűleg nem újdonság számodra, hogy a banán rendkívül gazdag rostokban – ezek pedig elengedhetetlenek ahhoz, hogy a tested megfelelően működjön.

Egy átlagos banán 3 gramm rostot tartalmaz, ezért rendkívül laktató, és még az emésztésedet is beindítja – igaz ugyan, hogy viszonylag sok gyümölcscukrot tartalmaz, de ezt a benne található rostok segítenek megemészteni, így nem rakódnak le zsírpárnaként a hasadra úgy, mintha tiszta módon vinnéd be őket.

Figyelj azonban arra, hogy a rostok csak akkor fejtik ki jótékony hatásukat, ha eleget iszol mellé – ezúttal is fontos a napi 2-2,5 liter víz fogyasztása!

Másnapra is kiváló Kép forrása: hummusapien.com

3/4 Másnapra is kiváló

Fogadjunk, hogy ezt nem tudtad: ha másnapos vagy, a banán az egyik legjobb orvosság a szenvedéseidre! Káliumtartalma miatt ugyanis segít a szervezetednek, hogy újratermelje az elektrolitokat. Testünk mintegy felét oldatok, azaz víz és ionok (elektrolitok) alkotják – a férfiaknál kb. 60%-ban, a nőknél némileg alacsonyabb, hozzávetőleg fele arányban.

Ha ez az egyensúly felborul, komoly egészségügyi következményei lehetnek, kiszáradhatsz és lebetegedhetsz, és mint tudjuk, az alkohol arról is híres, hogy elvonja a szervezetedtől a vizet.

A banán káliumtartalmával segít helyreállítani a problémákat, így könnyebben vészelheted át a napot, ha előző este felöntöttél a garatra! A kálium ezen kívül még arra is jó, hogy a magas vérnyomást kicsit csökkentse, ha ilyen problémákkal küzdesz.

Edzés előtt tökéletes Kép forrása: tumblr, h-o-r-n-g-r-y

4/4 Edzés előtt tökéletes

A banánnál jobb edzés előtti pörgetőt találni sem lehet – ha arra készülsz, hogy futsz egyet, vagy a nyakadba vennéd az edzőtermet, majszolj el előtte egy vagy két banánt! Hála a magasabb gyümölcscukorszintnek, rögtön energiát ad a szervezetednek anélkül, hogy utána lecsapná a vércukorszinted, hiszen rosttartalma segít lassan beosztani a szénhidrátot.

A banán ezen kívül tökéletes reggeli is: eheted magában, gyümölcssalátában, zabkására rakva, smoothie-ban vagy mogyoróvajas kenyérre szeletelve is, a lehetőségek tárháza gyakorlatilag végtelen.

Este viszont tényleg érdemes hanyagolni a fogyasztását, ha fogyni szeretnél – ilyenkor már kevesebb gyümölcsöt, és inkább több zöldséget fogyassz!