Ételek, amikkel bepörgetheted az anyagcserédet, akár már reggel is

Szabó Erzsébet
Írta: ,
Ételek, amikkel bepörgetheted az anyagcserédet, akár már reggel is

Kép forrása: unsplash

Néhány hónapja volt egy érdekes beszélgetésem az egyik ismerősömmel: arra próbálta felhívni a figyelmemet, hogy ideje lenne elkezdenem egy bizonyos márka kapszuláit szedni, mert sajnos mindenkinek rosthiányos az étrendje. Amikor belementünk a számokba, kiderült, hogy amit ő kapszulával bevisz a szervezetébe, azt én átlagosan egy étkezés során gond nélkül elfogyasztom. Mindenesetre a korábbi tapasztalataim és ez a véleménycsere is rávilágított arra, hogy az emberek valóban kevés rostot fogyasztanak, ami az anyagcsere egyértelmű lassulásához vezet. De milyen ételek segítenek felpörgetni az emésztést és csökkenteni a puffadást, a kellemetlen, feszítő érzést?

Fermentált gyümölcsök és zöldségek

A legújabb csodaszerem, amik minden várakozást felülmúltak, a fermentált zöldségek és gyümölcsök, illetve azok levei. Sosem gondoltam volna, hogy puffadás ellen fermentált uborkalevet fogok inni, ami ráadásul még ízleni is fog, mégis így van.

A fermentálás maga egy nagyon egyszerű folyamat, amit a végtelenségig lehet variálni, vagy éppen bonyolítani. Egyszerűbb talán zöldségeket, mint gyümölcsöket fermentálni, de utóbbi sem ördöngösség. Nyáron uborkát, télen káposztát készítek: a megtisztított zöldségekre 2%-os sóoldatot kell önteni (egy liter felforralt és kihűtött vízhez egy evőkanál só), majd néhány napot állni hagyni a sterilizált üvegben.

Az így kapott zöldségek és azok leve csak úgy hemzseg az emésztést segítő, puffadást eltüntető, jótékony baktériumoktól.

Pontosan úgy hatnak ezek a finomságok, mint a probiotikumok, csak jóval olcsóbbak és természetesebbek. Ízlés szerint hígíthatod, ízesítheted őket, így garantáltan meglesz a szintén nagyon fontos folyadékbeviteled is. A koncentrátumok egyébként hetekig elállnak a hűtőben sőt, úgy a második, harmadik hét környékén találod meg bennük a legnagyobb számban a jótékony baktériumokat.

Fontos, hogy ha először fogyasztasz ilyet, akkor inkább kisebb adaggal kezd, és fokozatosan növeld a bevitelt, mert tényleg hatékonyak az emésztésre!

Gabonafélék

Az ajánlások szerint naponta 2-3 adag teljes kiőrlésű gabonát kellene fogyasztanunk – ez nem túl nagy kihívás, de a rossz hír az, hogy ezt a mennyiséget nem igazán pékáruk formájában lenne ildomos bevinnünk. Minél kevésbé feldolgozott egy gabonaféle, vagy a belőle készült étel, annál magasabb a rosttartalma, tehát annál értékesebb a szervezetünk számára.

Ilyenek a különféle hántolatlan rizsek, a hajdina, a quinoa, az árpa, vagy éppen a köles, amit köretként, egytálételek részeként javasolt a tányérodra tenned.

Nincs semmi, ami jobban pörgetné az emésztést a rostoknál, de a megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen ahhoz, hogy kifejthessék jótékony hatásaikat. Ha sok rostot eszel, de nem iszol eleget, akkor az étel inkább csak megreked a belekben, és éppen az ellenkező hatást éred el. Emiatt bizonyulnak jobb választásnak a gabonák, szemben a pékárukkal, hiszen előbbieket mindig folyadékban főzöd. A magok felszívják a vizet, ezáltal már eleve könnyebben emészthetővé válnak, és jobban is telítenek – ez ugyancsak pozitív hír a diétázók számára.