Akár napi 5 energiaitalt is nyugodtan megihatsz!

Írta: ,

A koffein-, de főleg a kávé- és energiaital fogyasztásról rengeteg tévhit kering. Sokan például szentül hiszik, hogy az élénkítő italok ártanak a vesének, sőt, bizonyos szívproblémákért is a koffeint tartják felelősnek. De vajon tényleg van igazság abban, hogy a kávé (ami egyébként a víz után a világ második legnépszerűbb itala), vagy az energiaitalok súlyos kárt okozhatnak a szervezetünkben? Ennek járt utána az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) nemrég nyilvánosságra hozott, egyedülálló kutatása. Most a legizgalmasabb eredményekből szemezgetünk!

Tényleg ártalmas a koffein?

Az első, és legfontosabb kérdés, amit az EFSA szakemberei szerettek volna megválaszolni, a koffeinfogyasztás rövid- és hosszú távú hatásaira vonatkozott. A kutatásba ehhez több mint 66.000 embert vontak be, és azt találták, hogy az egy napon belül elfogyasztott egyszeri, vagy ismétlődő koffeinadagok, illetve a rendszeres koffein bevitel sem gyakorol negatív hatást a központi idegrendszerre.

Napi ötöt, nyugodtan

Persze mindez csak akkor igaz, ha betartjuk a határértéket, amit az EFSA szerint napi 400 milligramm koffeinnél lehet meghúzni. És bár elsőre nem tűnik soknak, ez az adag valójában öt eszpresszónak, vagy energiaitalnak felel meg, amit a nap folyamán lelkiismeret-furdalás nélkül elszürcsölhetünk. Arra viszont azért érdemes figyelni, hogy bármilyen nagy energiaturbóra van is szükségünk, akkor se fogyasszunk egyszerre 120 milligrammnál több koffeint, egy ekkora löket ugyanis már megterhelheti a szervezetet!

Ér kombinálni!

A vizsgálatok emellett azt is bebizonyították, hogy a koffein és az alkohol együttesen fogyasztva nem áll káros kölcsönhatásban egymással. Így tehát semmilyen kockázatot nem jelent, ha egy húzós munkahét után egy kis koffeinnel vágsz neki a péntek estének. Sőt, akár egy finom ír kávét is bármikor elfogyaszthatsz!

Azért van kivétel is

Bár a kutatás szerint napi 5 kávé mindenkinek belefér, azt azért megjegyezték, hogy ez alól is vannak kivételek. Ők a várandós kismamák, akiknek épp az átlagos adag fele, vagyis 200 milligram koffein a javasolt napi mennyiség, a magzat védelmének érdekében. De még mielőtt sajnálni kezdenénk a várandós anyukákat azért, hogy a sok tiltólistás étel mellett a kávéról és az energiaitalokról is le kell mondaniuk, azért gyorsan megjegyeznénk, hogy ez a mennyiség is nagyjából napi két cappucciónak, vagy 2,5 doboz tutti frutti ízű frissítőnek felel meg!