Agavé vagy eritrit? Megdőlt teória az egészséges étkezésről

Marity Mira
Írta: ,

Bizony, manapság nehéz dolga van annak, aki egészségtudatosabban szeretne élni. Nem könnyű eligazodni az aktuális táplálkozási trendek között, amikor egyik tanulmány cáfolja a másikat azzal kapcsolatban, hogy mi az, ami hizlal, melyik zöldségben van a legtöbb vitamin, vagy hogy mi számít tápanyagokban gazdag superfoodnak.

Bizonyára te is azok közé tartozol, akik szeretnének odafigyelni arra, hogy mit esznek. De hogyan étkezzen az ember felelősséggel, ha homlokegyenest mást mond a személyi edzője a fitneszteremben, a háziorvosa a rendelőben, vagy éppen az anyukája a vasárnapi ebéd közben? A dietetikusok és táplálkozástudósok ellentmondó információi közül érdemes tisztázni pár olyan berögzült állítást, ami könnyen tévútra vezethet, ha egészségesebben akarsz étkezni.

Cukor helyett agavé vagy eritrit? Kép forrása: Klanneke/Depositphotos

A fogyókúrák egyik kardinális kérdése, hogy mivel lehet a magas szénhidráttartalmú ételeket, főleg az ellenállhatatlanul finom cukros desszerteket és édességeket helyettesíteni. A finomított fehér cukor helyett alacsony glikémiás indexű édesítőt ajánlott választani, ami lehetőség szerint nem szintetikus, hanem természetes eredetű.

Az agavé ugyan növényi eredetű és természetes, de kalóriatartalma közel azonos a cukoréval. Előnye csak annyi, hogy jóval édesebb annál, így kevesebbet kell használni belőle. Az eritrit egy cukoralkohol fajta, sokkal alacsonyabb kalóriatartalommal, amit a szervezet hosszabb idő alatt dolgoz fel, így a testben is kevesebb raktározódik el belőle. A legjobb alternatíva a természetes, nullkalóriás stevia, amit cukorbetegek számára is ajánlanak az orvosok.

Sárgarépa főve vagy nyersen? Kép forrása: Timmary/Depositphotos

A legtöbb zöldséget és gyümölcsöt nyersen érdemes fogyasztani, mert sütés, főzés vagy párolás során ásványianyag- és vitamintartalmuk jelentősen csökken, továbbá az élelmi rostjaik is sérülnek. A sárgarépa esetében ez nem igaz.

A répa tobzódik az egyik legerősebb antioxidánsban, a béta-karotinban.

Élelmiszerfogyasztói kutatások során azonban bebizonyosodott, hogy az értékes beltartalom sokkal magasabb a főtt répában, mint a pároltban, illetve a szervezet számára fontos A-vitamin is a hőkezelés során aktivizálódik jobban.

A jobb látáshoz, a csontjaid erősségéhez és az immunrendszered támogatásához tehát jobb, ha főtt vagy vajban futtatott sárgarépát majszolsz.