A zsírkerülő és a kalóriaguru: 5 féle ember, aki csak hiszi, hogy egészségesen táplálkozik

Írta: ,

Az egészséges táplálkozás egyszerre trend és közhely, ráadásul egyre többen tekintik magukat mindentudó szakértőnek. Összegyűjtöttük, mely magatartásformák nem számítanak példamutatónak e tekintetben – még akkor sem, ha látszólag annak tűnnek.

A kiéhezett vegetáriánus

1/5 A kiéhezett vegetáriánus

Nem a leghazugabb vegetáriánus, akinél titokban tucatszám lóg a kolbász a kamrában otthon. Hanem az, aki másokon kívül önmagát is becsapja!

Semmi kétség, hogy a növényi eredetű táplálékok tényleg jót tesznek az egészségnek, ám a húsfélék teljes kiiktatása tényleg csak azok számára javasolt, akiknek ez nem óriási áldozatot, hanem magától értetődő döntést jelent.

Ha tehát te is hajlasz a vegetarianizmus felé, de néhány nap után azon kapod magad, hogy szinte ölni tudnál egy szelet husiért, bátran edd meg, amit megkívánsz!


Több irányzat is van! A vegetáriánus étrend fajtái, előnyei és hátrányai


A testednek és a lelkednek is könnyebb, amennyiben divathullámok helyett inkább a saját belső igényeidre figyelsz.

A zsírkerülő

2/5 A zsírkerülő

A zsír szó hallatán talán össze is rezzensz, hiszen eleve a világ legegészségtelenebb táplálékai jelennek meg előtted.

Pedig bizonyos fajtái – főleg az egyszeresen és többszörösen telített zsírsavak – egyenesen létfontosságúak, hiszen nélkülük a vitaminok sem hasznosulnának.

A dolognak mindössze annyi igazságalapja van, hogy a telített és transzzsírokban gazdag étrend valóban növeli a „rossz”, tehát LDL-koleszterin és trigliceridszintet, ám a mesterségesen csökkentett zsírtartalmú falatokért többnyire fikarcnyival sem kedvezőbb növelt cukor- és adalékmennyiséggel kell fizetned.

Nem ok tehát a büszkeségre, ha folyton light-ot eszel.

A műanyagevő

3/5 A műanyagevő

Az egészségesként hirdetett élelmiszerek között is bőven akadnak, amelyek legalább annyira ártalmasak a derékbőségre és az egészségre, mint egy nagyobbacska gyorséttermi menü eltüntetése.

A cukorral telepakolt, alacsony gyümölcstartalmú levek, a génkezelt szójából nyert hús- és tejpótlók, az adalékanyagok hosszú sorával gyártott csökkentett szénhidráttartalmú falatok, továbbá az előre csomagolt és tartósított falatok egytől egyik a kiegyensúlyozott táplálkozás illúziójába ringatnak.

Ezekhez képest kifejezetten ártatlannak számít egy zsíros öntettel gazdagon meglocsolt saláta!

A kalóriaguru

4/5 A kalóriaguru

A kalóriaszámlálás hasznos – addig, amíg az ember nagyjából meg nem tanulja, hogy melyik élelmiszernek nagyságrendileg mekkora a energiatartalma.

Ez legfeljebb néhány hetet jelent, az egyértelmű orvosi utasítást kivéve tehát semmi sem indokolhatja tehát, hogy ennél hosszabb időn át alaposan méricskéld és számolgasd a kajádat.

A tudatos táplálkozás lényege ugyanis könnyen elveszhet a számokban, az egészségre törekvő belső hangot pedig elnyomhatja néhány semmitmondó adat.

A mániákus kalóriaszámlálás egyébként kompenzációs tevékenység, tehát az emberek stresszt és sérelmeket szoktak vele levezetni, miközben igyekszenek az egészet a diéta számlájára írni.

Az edzésmániás

5/5 Az edzésmániás

Hallottál már az exorexiáról? Ezt a magatartászavart az különbözteti meg az anorexiától, hogy a táplálkozás mellett a mozgásra is irányul.

Az érintettek a minél kimerítőbb, egészséges határon túli sporttevékenységet tűzik ki maguk elé célul, miközben „tisztán”, tehát mindenféle károsnak tartott anyagtól mentesen szeretnének étkezni.

Noha kezdetben pozitív értelemben látványos az eredmény, az így épített izmok hosszú távon elkezdenek leépülni, mert a kritikus szint alá eső testzsír-arány következtében felborul az anyagcsere, s még a tápanyagok sem tudnak megfelelően hasznosulni.

Amennyiben a környezeti ráhatás nem használ, mindenképpen pszichológus segítségét kell kérni, mielőtt még nagyobb baj történik!

Te ismersz olyat, aki hajlamos ezt az egészséges életmód témát túlragozni?