A spenót tényleg a leggazdagabb vas-forrás?

bien.hu
Írta: ,
A spenót tényleg a leggazdagabb vas-forrás?
Bár a spenót nem a vasban leggazdagabb növény, mégis számos jótékony hatása van egészségünkre.

Valóban olyan jó a spenót fogyasztás, mint ahogy azt mondják? A közhiedelem szerint, alig tartalmaz vasat, annak ellenére, hogy mindenki Popeye-jel és a türemkedő izmokkal hozza kapcsolatba.

A spenót valóban tartalmaz vasat, de szervezetünk csak a benne lévő vas mennyiség körülbelül felét tudja felhasználni, mivel a spenót levelekben a vas szorosan kapcsolódik az oxálsavnak nevezett anyaghoz, amely gátolja a vas felszívódását.

Íme a tények számokban: 50g friss, zsenge spenót körül-belül 1mg vasat tartalmaz, melyből szervezetünk mindössze 0.5 grammot tud felhasználni. Ha főtt spenótot fogyasztasz, legalább egy 70 grammos porciót kell magadhoz venned, hogy hasonló mennyiségű vas bevitelt érj el. A nők napi vas szükséglete 14,8mg naponta, míg a férfiaké 8,7mg.

Popeye jobban járt volna, ha egy szelet marhapecsenyét habzsolt volna be, mely 2mg, könnyen felszívódó vasat tartalmaz, vagy inkább egy szardínia konzervet, mely kétszer ennyi vas forrása.

Ugyanakkor, ez nem azt jelenti, hogy a vas téma miatt abba kellene hagynod a spenót fogyasztást, hiszen rengeteg benne a sárga színezőanyag, azaz a lutein. A luteint nem láthatod, hiszen a zöld klorofill elnyomja. A tudósok szerint a spenót nagyon fontos szemünk világának megőrzésében.

Ez azért van, mert a lutein, a napszemüveggel és a karimás kalappal együtt, segít megvédeni szemünket a nap káros sugaraitól, mely az évek folyamán károsítja a szemünk hátánál lévő foltot, azaz a macula luteat. A kor előre haladtával, ez a károsodás vakságot is előidézhet.

A spenót gazdag folsavban (B-vitamin), mely csökkenti a vér homocystein szintjét, mely eldugíthatja az artériákat, ugyanúgy, mint a koleszterin. Továbbá, a spenót nagyon gazdag C-vitaminban. 50G friss spenót levél a napi C-vitamin szükséglet több, mint felét biztosítja.

Ha te is azon vásárlók közé tartozol, akik zacskóba csomagolt spenótot vásárolnak a szupermarketben, de aggódsz, hogy ezek nem olyan jók, mint amit a piacon kapni, nem kell aggódnod többé. Egy új kutatás ugyanis kimutatta, hogy a zacskózott spenót, mely a szupermarketek polcain, a fénycsövek világítása alatt vannak, nem rosszabbak, mint a piaciak, hiszen a fénycsövek hatására bizonyos tápanyagok szintje fokozódik a spenótban.

A tudósok rájöttek, hogy a fénycsőrendszer stimulálása befolyásolta a levelek fotoszintézisét, mely kapcsolatban áll az olyan szuper tápanyagok termelésével, mint a lutein, a C-, K- (szükséges az erős csontokhoz), E-vitaminok (fontos a szép bőrhöz) és folsav.

A spenót vitamin szintje lényegesen emelkedett miután a levelek három napig fény alatt voltak tárolva, azután pedig visszaestek. Azonban kilenc nap után a C-vitamin szint elérte ugyanazt a szintet, mint amennyi a tárolás első napján volt. Lehetséges, hogy a többi saláta levelek is így reagálnak hasonló körülmények között.

Soha sem gondoltam volna, hogy egy nap dicsőíteni fogom a zacskózott salátákat, de úgy tűnik mégiscsak van néhány tápláló tulajdonságuk.