A jó fajta zsír: miért szuperkaja az avokádó?

Írta: ,

Ha diétázunk, a zsír szó hallatára legtöbben kiugrunk a bőrünkből ijedtünkben – pedig a szervezetnek igenis szüksége van jó fajta zsírokra, hogy egészséges maradjon. Ilyen szempontból a magvakon és a görög joghurton kívül, sőt ezek fölött a legfontosabb az avokádó, ami igazi szupergyümölcs, és emelett még nagyon finom is.

Mikor jó az avokádó? Kép forrása: bloglovin.com

1/5 Mikor jó az avokádó?

Először is: igen, az avokádó gyümölcs! Bár nem túl édes, mégis a gyümölcsök közé soroljuk.

Sokan (köztük eleinte én is) nem tudják, hogy milyen avokádót emeljenek le a boltok polcairól: ha te is szenvedtél már azzal, hogy megpróbáltad lereszelni a kőkemény, de ezzel egyenes arányban csúszós belső húsát, miután nagy nehezen lehámoztad róla a külső réteget, jó hírünk van! 

Éretlen avokádót vettél, és ezzel általában sokkal kevesebbet kell küzdeni, ha rendesen megpuhul.

A jó avokádó tapintásra olyan, mintha már rohadna egy kicsit, és jellemzően inkább lilás, mint zöldes színű – ha ekkor veszed meg, vagy megvárod, amíg beérik, kanállal egyszerűen ki tudod szedni a belső részét, és villával pár másodperc alatt összenyomkodhatod.

A jó fajta zsír: a telítetlen Kép forrása: simplegreenmoms.com

2/5 A jó fajta zsír: a telítetlen

Az avokádó igen magas zsírtartalommal rendelkezik – ez azonban nem a „rossz fajta” zsír, ami a napraforgóolajban és társaiban található, hanem a jó fajta, telítetlen, amelyre a szervezetednek igenis szüksége van ahhoz, hogy egészséges maradjon.

Egy közepes méretű avokádó 20-25%-a zsír, sőt, gazdagabb káliumban, mint egy egész banán, viszont alacsonyabb a nátriumszintje, ami már nem tesz olyan jót a testednek.

Az avokádóban található zsír segíthet a koleszterinszint csökkentésében: ha energiád öt százalékát egyszeresen telítetlen zsírból nyered (mint amilyen a gyümölcs is), harmadára is csökkentheted a szívroham esélyét.

Gazdag ezen kívül még egy béta-szitoszterin nevű növényi szterinben, amely szintén csak jót tesz: akadályozza a koleszterinek felszívódását, ami helyreállítja a szervezeted koleszterinszintjét. Gyümölcs létére nem meglepő, hogy magas az antioxidáns-tartalma is, ez késlelteti a sejtek öregedését, mivel megkötik a szabad gyökök működését.

Miért kell zsírt ennünk? Kép forrása: wholeandheavenlyoven.com

3/5 Miért kell zsírt ennünk?

Egészséges zsírokra azért van szüksége a szervezetednek, hogy energiát nyerjen belőlük, emellett elősegítik a véralvadást, fejlődik tőlük az agyad és küzdenek a testedben fellépő gyulladások ellen is.

Ezért legalább akkora ostobaság zsírban rendkívül szegény diétát tartani, mint amekkora a szénhidrátszegény étkezés is: egyik alapvető makrotápanyagot sem hagyhatod ki, ha a szeretnéd, hogy egészséges maradj és megfelelően működjön a szervezeted.

Igazi vitaminbomba Kép forrása: thekitchn.com

4/5 Igazi vitaminbomba

A zsírtartalom mellett az avokádó igazi vitaminbomba is: K-vitamint, folsavat, C-vitamint, az előbb már említett káliumot, B5- és B6-vitamint, valamint E-vitamint is tartalmaz, de kisebb mennyiségekben magnézium, vas és A-vitamin is van benne.

Felsorolni sem egyszerű, de ezeken túl még a diétádba is könnyedén beleillik, ugyanis egy átlagos méretű avokádóban 160 kalória, 2 gramm fehérje és 15 gramm telítetlen zsírsav van – viszont semmi nátrium, ami szitokszónak számít az egészséges életmódot kedvelők között.

Hogyan a legfinomabb? Kép forrása: pinchofyum.com

5/5 Hogyan a legfinomabb?

Hogyan edd az avokádót? Igazából bárhogyan!

Én görög joghurttal és némi sóval összekutyulva szeretem, de hallottunk már olyan avokádókrémről is, amiben egy kis kókuszolaj, chili, só-bors és citromlé van csak.

Kenyérre rászelve is ellenállhatatlan, jól megy hozzá a feta és a főtt tojás íze, de a másik zöldségnek csúfolt gyümölccsel, a paradicsommal is tökéletesen összepasszol.

Most pedig még divatja is van: az összes egészséges gasztroblogger avokádót eszik avokádóval – tényleg ez lett 2015 szuperkajája, de ne felejtsük el, hogy nem is véletlenül!