A jó fajta zsír: miért szuperkaja az avokádó?

Írta: ,

Ha diétázunk, a zsír szó hallatára legtöbben kiugrunk a bőrünkből ijedtünkben – pedig a szervezetnek igenis szüksége van jó fajta zsírokra, hogy egészséges maradjon. Ilyen szempontból a magvakon és a görög joghurton kívül, sőt ezek fölött a legfontosabb az avokádó, ami igazi szupergyümölcs, és emelett még nagyon finom is.

Mikor jó az avokádó? Kép forrása: bloglovin.com

Először is: igen, az avokádó gyümölcs! Bár nem túl édes, mégis a gyümölcsök közé soroljuk.

Sokan (köztük eleinte én is) nem tudják, hogy milyen avokádót emeljenek le a boltok polcairól: ha te is szenvedtél már azzal, hogy megpróbáltad lereszelni a kőkemény, de ezzel egyenes arányban csúszós belső húsát, miután nagy nehezen lehámoztad róla a külső réteget, jó hírünk van! 

Éretlen avokádót vettél, és ezzel általában sokkal kevesebbet kell küzdeni, ha rendesen megpuhul.

A jó avokádó tapintásra olyan, mintha már rohadna egy kicsit, és jellemzően inkább lilás, mint zöldes színű – ha ekkor veszed meg, vagy megvárod, amíg beérik, kanállal egyszerűen ki tudod szedni a belső részét, és villával pár másodperc alatt összenyomkodhatod.

A jó fajta zsír: a telítetlen Kép forrása: simplegreenmoms.com

Az avokádó igen magas zsírtartalommal rendelkezik – ez azonban nem a „rossz fajta” zsír, ami a napraforgóolajban és társaiban található, hanem a jó fajta, telítetlen, amelyre a szervezetednek igenis szüksége van ahhoz, hogy egészséges maradjon.

Egy közepes méretű avokádó 20-25%-a zsír, sőt, gazdagabb káliumban, mint egy egész banán, viszont alacsonyabb a nátriumszintje, ami már nem tesz olyan jót a testednek.

Az avokádóban található zsír segíthet a koleszterinszint csökkentésében: ha energiád öt százalékát egyszeresen telítetlen zsírból nyered (mint amilyen a gyümölcs is), harmadára is csökkentheted a szívroham esélyét.

Gazdag ezen kívül még egy béta-szitoszterin nevű növényi szterinben, amely szintén csak jót tesz: akadályozza a koleszterinek felszívódását, ami helyreállítja a szervezeted koleszterinszintjét. Gyümölcs létére nem meglepő, hogy magas az antioxidáns-tartalma is, ez késlelteti a sejtek öregedését, mivel megkötik a szabad gyökök működését.