A dió és társai egészségesek, de... – A kemény héjú gyümölcsök veszélyei

Írta: ,

A dió, a mogyoró, a földimogyoró, a mandula és a gesztenye kedvező élettani hatásait már ismerjük. Egyes tényekről azonban ritkán esik szó. Például arról, hogy ezek a gyümölcsök rendszertanilag nem állnak közeli rokonságban egymással. Többségük fán terem, viszont a földimogyoró hosszú, föld alatti kocsányokon nő (ezért is hívják földimogyorónak), és a hüvelyesek közé tartozik. Száraz tokja a borsó és a bab hüvelyének felel meg. Cikkünkben fogyasztásuk hátrányairól is írtunk.

Sok kalória

Nagy az energiatartalmuk, ezért nem ajánlatos marékszámra fogyasztani belőlük, csak néhány szemet, legfeljebb 5-10 dkg-ot.

Legtöbbjük több mint 500-600 kalóriát tartalmaz 10 dkg-onként, míg ugyanennyi gesztenyében csak 170 kcal van.


Ismered a bűnösöket? Ártalmatlannak tűnő, mégis kalóriadús finomságok


A dió, a mogyoró és a földimogyoró különösen gazdag esszenciális zsírsavakban, amelyek létfontosságúak a szövetek zavartalan növekedéséhez és fejlődéséhez.

De mértékkel kell fogyasztanod, ha vigyázni szeretnél az alakodra.

Pótolandó aminosav

A kemény héjú gyümölcsök a vegetáriánusok számára is megfelelő fehérje- és ásványianyag-források.

Sok olyan tápanyaghoz hozzájuthatnak belőlük, amelyeket hagyományosan állati táplálékokból veszünk fel.

Ezek közé tartozik a fehérjéken kívül a B-vitaminok többsége, a vas, a foszfor, a vas, a réz és a kálium. 

A többi növényi forrás fehérjéihez hasonlóan a kemény héjú gyümölcsökben levő fehérjék is gyengébb minőségűek az állati eredetűekhez képest, mert nincsenek meg bennük azok az aminosavak, amelyekre a szervezetnek szüksége van saját fehérjéinek előállításához.

Ha azonban kenyér és hüvelyesek egészítik ki őket, akkor az étrend egészséges arányban fogja tartalmazni az összes esszenciális aminosavat.