A 10 legkönnyebben betartható táplálkozási fogadalom I.

Írta: ,

Az újévi fogadalmak toplistáját talán az örökkévalóság óta az étkezéssel kapcsolatos ígéretek vezetik – és hiába tűnnek egyszerűnek, betartásuk a mindennapok során sajnos akadályokba ütközik. Kétrészes cikksorozatunkban összegyűjtünk néhány olyat a „holnaptól fogyókúra!” helyett, amelyek tényleg közelebb visznek az álomalak meg a kifogástalan közérzet eléréséhez.

„Több zöldséget és gyümölcsöt eszem.”

1/5 „Több zöldséget és gyümölcsöt eszem.”

Ha jóformán semennyi zöldséget és gyümölcsöt nem fogyasztottál eddig, bizarr váltásnak tűnhet rögtön az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által javasolt napi ötadagos penzumot megcélozni.

Első lépésként akár egy alma rendszeresítése is óriási, haladóként pedig nyugodtan megfogadhatod, hogy az újévben minden étkezéshez legalább egy porciónyit el fogsz fogyasztani – mármint nem feltétlenül almából, hiszen minél változatosabb forrásokból biztosítod a szervezeted számára szükséges tápanyagokat, annál jobb.

Tarts otthon friss zöldségeket és gyümölcsöket, amelyek lédúsan vagy éppen ropogósan várják, hogy minél kevesebb feldolgozás után megedd őket!

Segítségükkel akár a szendvicseket és a desszerteket is egészségesebbé teheted.

„Odafigyelek a mennyiségre.”

2/5 „Odafigyelek a mennyiségre.”

Ahhoz, hogy összességében kevesebb kalóriát vigyél be, érdemes először azokat a tényezőket kiiktatni, melyek a kiugróan magas értékekért felelősek.

Ide elsősorban a gyorséttermek tartoznak, valamint az olyan készételek, amelyeket több adagos kiszerelésben szerzel be, s szinte észrevétlenül „elpárolognak” előled.

A legjobb, amit megtehetsz, hogy a napi egy-két nagyobb trakta helyett háromóránként harapsz valamit, ugyanakkor arról is gondoskodsz, hogy laktató maradjon minden főétkezés.

A korgó gyomor sohasem cél, ezért muszáj odafigyelned, mikor mit és mennyit kíván a szervezeted, hogy a saját magad kedvében tudj járni.

„Egészségesebben nassolok.”

3/5 „Egészségesebben nassolok.”

A nassolás koránt sem törvényszerű, hogy szitokszó legyen, hiszen nemcsak a csokis keksz vagy az agyonsózott chips tartozik ide.

Figyelj oda, hogy a kiválasztott csemege minél kevesebb hozzáadott cukrot, transzzsírt, nátriumot és adalékanyagot tartalmazzon.

Amennyiben ez megtörténik, a nasizás már az egészséges étrend szerves részét képező köztes étkezésnek számít, és lényeges funkcióval bír: biztosítja, hogy két főétkezés között ne törjön rád az éhség, illetve pörögjön az anyagcseréd.

A zsírszegény natúr joghurt vagy túró, a friss zöldségek és gyümölcsök, valamint a teljes kiőrlésű gabonából készült falatok egytől egyig tökéletesek erre a célra. 

„Igyekszem otthon enni.”

4/5 „Igyekszem otthon enni.”

Ha minden napra gondosan megtervezed, mit fogsz enni, jelentősen csökken az egészségtelenebb alternatívához vezető impulzusdöntések kockázata – nem csapsz le például az óriási rántott húsra a munkahelyedhez közeli kajáldában csak azért, mert szörnyen éhes vagy.

Süss-főzz magadnak előre akár több napra, az adagok egy részét pedig fagyaszd le, így a változatosság is megmarad!

Így könnyedén megoldhatod, hogy mindig megfelelő tápanyagarányú falatokhoz juss, ráadásul egy rakás pénzt is megspórolsz.

Ráadásul pontosan tudni fogod, mi van a dobozodban, illetve a tányérodon!

„Elkerülöm a hangulatevést.”

5/5 „Elkerülöm a hangulatevést.”

Nem szégyen, ha hajlamos vagy örömödben-bánatodban enni – az emberi természet egyik alapvető önvigasztaló mechanizmusa ez, hiszen a finom falatok serkentik az agy jutalomközpontjának működését.

Ahhoz, hogy mindig tudatában legyél annak, mikor és mennyit falatozol, tartsd meg a folyamathoz társuló rítust: például fogadd meg, hogy mindig csak a konyhában, asztalnál ülve kajálsz.

A tévé vagy számítógép előtt történő majszolás különösen veszélyes, mert előfordulhat, hogy fogalmad sincs róla, voltaképpen mit és mennyit termelsz be.

Figyelj továbbá a tested jelzéseire, mert az unalom vagy egy intenzív érzés önmagában nem ok az evésre!

Hamarosan öt újabb táplálkozási fogadalommal jelentkezünk, amit különösebb erőfeszítés nélkül betarthatsz!