5+1 ok, amiért igenis egészséges a sertés hús

Írta: ,

Sokan tisztában vannak vele, hogy az egészséges táplálkozás része a megfelelő fehérjebevitel, amelynek egyik jó forrása a hús. A szárnyasok, fehér húsok a húst fogyasztók többségének rendszeresen a tányérjára kerülnek, azonban a vörös hússal már más a helyzet, ennek a fogyasztásáról hajlamosak vagyunk elfeledkezni. A vörös húsok közül pedig határozottan a sertés hús reputációja a legrosszabb, pedig megfelelő mennyiségben helyet kellene kapnia az étkezésünkben. Mondunk 5+1 okot arra, hogy miért! (x)

1. Gazdag vitaminokban

A sertés húsok B-vitaminokban jelentősen gazdagok, megtalálható bennük a B1, B2, niacin, B6, B12 vitamin is. B1-vitamintartalmát tekintve ötször többet tartalmaz, mint más húsok, amely a legfontosabb szerepet játssza a szénhidrát anyagcserében, emellett pedig az idegrendszer energiaellátása és a szívműködés szempontjából is fontos vitamin.

A sertés húsban is megtalálható B12-vitamin pedig a természetben csak állati eredetű élelmiszerekben (mint húsfélék, tej és tejtermékek, tojás) van jelen, és a hiánya működési zavart okozhat az idegrendszerben. A B-vitamin családon túl nagy mennyiségű A- és D-vitamin is van a sertés húsban, illetve megfelelő mennyiségű nátrium (85mg/100gr) és kálium (442mg/100gr) is, amelyek a szervezet vízegyensúlyának megtartásában, illetve a szív normális ritmusának biztosításában vesznek részt.

2. Magas a vastartalma

A vörös húsok egyik legnagyobb előnye, hogy vasban gazdagok: ezt a nyomelemet szervezetünk nem tudja magától előállítani, étkezésünkkel kell biztosítanunk a megfelelő szintjét. Ugyan a növényi eredetű élelmiszerek is tartalmaznak vasat, ám a húsokból bevitt vasból többet tud hasznosítani szervezetünk: a húsokban és a növényekben található vasvegyületek kémiai szerkezete eltér egymástól.

Míg a húsok úgynevezett hem-kötésű vasat tartalmaznak, amely akár 35-50%-ban is hasznosul, addig a bab, szója, olajos magvak és zöldfőzelék növényi eredetű, nem­hem-kötésű vasat, amelynek csupán 5-20%-át tudja felhasználni szervezetünk. Vasra pedig főként azért van szüksége szervezetünknek, mert nélküle az oxigén nem lenne képes eljutni a sejtjeinkhez, így nélkülözhetetlen a szervezet életképessége szempontjából.

3. Teljes értékű fehérje

A hús teljes értékű fehérjéket tartalmaz, amely az emberi szervezet számára létfontosságú, hiszen a vázizomzat, a szívizom, a belső szervek, a csontok mind ebből építkeznek. A fehérje az immunrendszer megfelelő működéséhez is elengedhetetlen, és nélkülözhetetlen építőanyagként vesznek részt a növekedési folyamatokban és a sebgyógyulásban is. Kis mennyiségben pedig energiával is ellátják a szervezetet.

A fehérjehiány rövid távon a koncentrációképesség romlásával, fáradékonysággal járhat együtt, de immunhiányos állapot is felléphet, hosszú távon pedig akár komolyabb betegségek kialakulásához is vezethet.

4.Hasznos zsírokat is tartalmaz

A fehérjén és a szénhidráton kívül szervezetünknek zsírra is szüksége van ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni. Hasznos zsírokat a húsfélékből is fel tudunk venni, természetesen úgy, ha az elkészítésre is ügyelünk, és a főzés, sütés során hozzáadott zsiradék típusára és mennyiségére is. A sertés húsból is létezik soványabb verzió, amely kevesebb zsírt tartalmaz, így bátran fogyaszthatjuk. Az ebből készült ételek mellé pedig köretként ajánlott a könnyebb, rostokban és vitaminokban bővelkedő zöldségféléket fogyasztanunk.

5. Önmagában nem túl magas a koleszterintartalma sem

Ahogy minden más állati eredetű élelmiszer, úgy a húsok is tartalmaznak több vagy kevesebb mennyiségben koleszterint. Ez alapesetben nem veszélyes a szervezetünkre, de a magas koleszterinszinttel élőknek figyelniük kell rá, mennyit visznek be belőle. A húsokra igaz, hogy minél soványabbak, annál kisebb a koleszterintartalmuk.

Azonban a hús sütéséhez használt zsiradék növelheti a koleszterintartalmat is, így a sertéshúst inkább kevés zsiradékkal vagy a reformkonyha egyéb megoldásával érdemes elkészítenünk. Érdekességképpen: 10 dkg sovány sertéshús közel fele annyi koleszterint tartalmaz, mint a csökkentett zsírtartalmú vaj.

+1. Változatosan elkészíthető

A sertés hús a konyhában remek alapanyag, hiszen készíthetünk belőle különféle leveseket, natúr és különlegesebb húsokat, párolhatjuk, főzhetjük, süthetjük és grillezhetjük is. Számtalan körettel tálalhatjuk, darált változatából pedig remek tésztafeltétek, rakott ételek készíthetők.

Ízvilágához jól illik az édespaprika, a mustár, a kömény, a rozmaring, a különlegesebb fűszerek közül pedig a keleties, édes-savanyú ízesítők is. A sovány, sütőben párolt sertéshúst akár felvágott helyett, vékonyan szelve szendvicsek készítéséhez is használhatjuk.