5 lépés a vegán életmódig, avagy hogyan állj át erre a modern és egészséged étrendre?

Írta: ,

Vannak olyanok, akik egyik napról a másikra eldöntik, hogy többet nem esznek semmilyen állati eredetű terméket, és ehhez tartják is magukat. Ez általában valamilyen sokkoló esemény, látvány, olvasmány hatására szokott bekövetkezni, de egyesek egyszerűen ilyen erős akarattal rendelkeznek. Semmi gond nincs azonban veled, ha neked ez nem megy ilyen könnyen! Az alábbi praktikákkal sokat tehetsz magadért, a környezetedért, és az is lehet, hogy szép fokozatosan te is átállsz a vegán életmódra.

Csak részben iktass ki valamit Kép forrása: vanillla/Depositphotos

1/5 Csak részben iktass ki valamit

Nem annyira ijesztő egy-egy élelmiszer, vagy élelmiszercsoport komplett elhagyása, ha nem azonnal akarsz mindenen változtatni. Jó ötlet tehát, ha írsz egy listát azokról az állati eredetű termékekről, amiket rendszeresen fogyasztasz (pl. túró, tej, csirkehús stb.), majd kitalálod, hogy hetente hányat szeretnél elhagyni belőlük. Az is jó, ha csak egyet nélkülözöl!

Nem az a lényeg, hogy egyik napról a másikra vegán legyél, ez csak keveseknek megy ilyen könnyen. Egyszerűen határozd el, hogy az adott héttől már nem eszel pl. joghurtot, és ezután már ne vásárold meg! Így egy tétel le is kerülhet a listádról. Értelemszerűen ne azzal az alapanyaggal kezdd a lemondást, amit a legnehezebben helyettesítesz, vagy amit a legjobban szeretsz!

Válassz egy vegán étkezést Kép forrása: sonyakamoz/Depositphotos

2/5 Válassz egy vegán étkezést

Remek módszer az is, ha beillesztesz egy-egy vegán étkezést a napodba. A legkönnyebben talán a reggelit lehet vegánná tenni, ez ugyanis az az időszak, amikor a legkevésbé kívánjuk az állati eredetű élelmiszereket.

Tehát dönthetsz úgy, hogy mostantól nem eszel reggelire semmilyen húst, tejterméket, tojást, de még mézet sem.

Szerencsére így is óriási a kínálat! Manapság már könnyen készíthetsz vegán kenyeret, süteményeket, de a teljesen hagyományos müzli kókusztejjel, vagy éppen zabkása magokkal, aszalt gyümölcsökkel is tökéletes. Ha ragaszkodsz a szendvicshez, vásárolhatsz akár puffasztott rizst, amit ehetsz margarinnal, humusszal, zöldségkrémmel és persze sok friss zöldséggel.

Persze ez csak néhány példa! A lényeg, hogy mellőzd az állati eredetű alapanyagokat.

3/5 Tűzz ki egy vegán napot

Ha megy egy étkezés, akkor miért ne menne egy komplett nap? Nem lesz olyan ijesztő a vegán életmód, ha egy-egy „mentes” nap során meglátod, milyen sokoldalúan összeállíthatod az új étrendedet.

Nem kell azonnal falafelt és vegán pitát gyártanod! Nyugodtan készíthetsz pl. zöldséglevest és krumplis tésztát is – utóbbit persze tojás nélküli tésztából.

Szóval nem az a lényeg, hogy megijesszen az új étrended, hanem az, hogy rájöjj, nem muszáj mindenen változtatnod, mindentől megszabadulnod! Persze ennek ellenére nagyon jó ötlet, ha kipróbálsz új ízeket és fogásokat, ugyanis egészen biztos, hogy te is isteni újdonságokra fogsz bukkanni.

Mindenre keress alternatívát Kép forrása: sonyakamoz/Depositphotos

4/5 Mindenre keress alternatívát

Sokak számára a vegán életmód azért nem szimpatikus, mert elsőre úgy tűnik, számtalan dologról le kell mondani. Ez részben igaz, de a jó hír az, hogy már mindenre van növényi alapú alternatíva.

Mit is jelent ez? Létezik vegán rántotta (pl. csicseriborsólisztből), mandula ital, joghurt, rengeteg növényi sajt, de már tésztát sőt, vegán szalámit is vehetsz, vagy készíthetsz. Nagyon lényeges, hogy ne érezd iszonyú nagy áldozatnak és lemondásnak az új életmódodat!

Gondolj arra, hogy nem muszáj húst enned, egy állat életét elvenned azért, hogy jókat egyél, hiszen minden ízt pótolhatsz növényi alapon is. Akkor miért ne próbálnád ki? Bár elsőre borsosnak tűnhet, mire mindenből feltankolsz, valójában új alapokra helyezed a konyhai felszerelésedet, ami hosszútávon kamatozik. Tehát ideje recepteket és ismeretlen ízeket tesztelned!

5/5 Ne add fel!

A vegán életmód sokak számára pont olyan, mint egy diéta, legalábbis az alapelveket tekintve – ezért aztán vannak, akik hajlamosak „visszaesni”. Ahogy a diéta esetében nem az a megoldás, hogy mindent feladsz, úgy a vegán életmódot illetően sem kell lemondanod a terveidről csak azért, mert felrúgtál egy-két alapszabályt.

Ha valamiben, akkor a vegán életmódban különösen igaz, hogy minden egyes étkezés számít – függetlenül attól, hogy az állat-vagy környezetvédelmi szempontokat vesszük figyelembe. Ugyanakkor lényeges, hogy folyamatosan motiváld magadat, és emlékezz arra, miért csinálod!

Akár az egészséged, akár valódi társadalmi, etikai célok lebegnek a szemeid előtt, elismerésre méltó és fontos, amit teszel. Szóval, ne add fel!