5 fantasztikus étel, ami segít a súlyos betegségek megelőzésében

Írta: ,

Szeretnéd finom falatokkal csökkenteni a szívroham, a rák és az agyvérzés kialakulásának veszélyét? Dr. Sally Norton brit táplálkozástudományi szakértő közzétette a Daily Mail hasábjain, hogy milyen zöldségek, gyümölcsök és magvak alkalmasak erre a szerepre. Meglepően egyszerűek is akadnak közte!

Meggy

1/5 Meggy

A sötétvörös, savanykás szemek rengeteg antioxidánst rejtenek. Ennek hála, gyulladáscsökkentő, alvást elősegítő és izomregenerációt felgyorsító hatásuk is van.


Kóstoltad? 8 gyümölcs, ami isteni antioxidáns-bomba


Dr. Norton azt mondja, hogy tudományos berkekben elismert tény: a meggy az egyik legkedvezőbb csemege edzés után, mivel képes csillapítani az izomfájdalmat, helyrehozni a megerőltetés miatt kialakult mikrosérüléseket, ráadásul könnyen hasznosítható energiával szolgál a megdolgoztatott sejteknek.

A bogyós gyümölcs aromáját akár egész évben élvezheted, hiszen fagyasztott formában ugyancsak megmarad a tápértékének jelentős része.

Avokádó

2/5 Avokádó

Hazánkban még mindig nem tartozik a legszokványosabb konyhai hozzávalók közé, de a guacamole kulcsösszetevőjeként azért már a legtöbben ismerik.

Legnagyobb titka az egyszeresen telítetlen zsírsavakban rejlik, amelyek képesek a „rossz”, tehát alacsony sűrűségű (LDL) koleszterin és a triglicerid szintjének csökkentésére, ennélfogva mérsékelik a szívroham és a stroke kialakulásának veszélyét.

Dr. Norton hangsúlyozta, hogy egy nemrégiben készült kutatás szerint a napi egy avokádóval kiegészített, mérsékelt zsírtartalmú étrend még hatékonyabban csökkenti a koleszterinszintet, mint a zsírszegény vagy az avokádó nélküli fajta.

Áfonya

3/5 Áfonya

A népi gyógyászat nem véletlenül használja évszázadok óta a húgyúti fertőzések kezelésére.

De nemcsak akkor érdemes enni belőle, amikor a kelleténél gyakrabban jár az ember vécére: laboratóriumi körülmények között sikerült bebizonyítani, hogy az áfonya (egészen pontosan a Vaccinium oxycoccos faj) jót tesz a szívnek, segít bizonyos rákfajták megelőzésében, hozzájárul a szájüreg egészségéhez, ráadásul véd a fertőzések ellen.

A csodás hatás leginkább a polifenolok jelenlétének tudható be. Ezek a növényi vegyületek antioxidáns, gyulladáscsökkentő és természetesen fertőtlenítő tulajdonságaik révén több fronton is segítenek formában maradni.

Vigyázz azonban, hogy inkább nyers gyümölcs formájában fogyaszd, hiszen savanykás aromája miatt a belőle készült üdítőket telerakják cukorral.

Tökmag

4/5 Tökmag

Biztosan hallottad már a sütőtők tápanyagtartalmáról zengett ódákat. Úgy képzeld el, hogy mindez a magjára még inkább igaz!

Az apró rágcsálnivalóban rengeteg fehérje, rost, mangán, magnézium, foszfor és cink található.

Ez a koktél csodát tesz az immunrendszerrel, elősegíti a sejtek megújulását, hozzájárul a jó alváshoz, megelőzi a hangulatzavarok kialakulását, továbbá a szemnek és a bőrnek is hasznos. Meglepő, hogy még senki sem kiáltotta ki „szuperétellé”!

Köztes étkezés gyanánt nyugodtan elmajszolhatsz egy maroknyi tökmagot, de akár zabkására vagy zsírszegény tejtermék tetejére is szórhatod.

A saláták aromáját ugyancsak nagyszerűen feldobja.

Azték zsályamag

5/5 Azték zsályamag

Ha ez elnevezés nem mond semmit, mondjuk a nemzetközit: chia mag.

Ugye, így már hallottál róla? Méltán lett az utóbbi évek egyik „legnagyobb karriert befutó” konyhai hozzávalója, hiszen hihetetlenül sok hasznos anyagot, ám cserébe kevés kalóriát tartalmaz.

Tele van antioxidánsokkal, vízben oldódó rostokkal és ásványi anyagokkal, továbbá a nem állati eredetű omega-3 források egyike. Sőt, több kalcium van benne, mint a tejben!

Legegyszerűbben úgy csempészheted be az étrendedbe, mint például a tökmagot, ám rizstejjel, mandulatejjel vagy szójatejjel állítólag különösen finom.

Te milyen „tápanyagbombákat” használsz tudatosan a konyhában?