3 ok, amiért egyre több szakértő javasolja a magasabb szénhidrátbevitelt

Írta: ,

Az unióban a magyarok a legelhízottabbak, és ez az összefüggés nem véletlen. Míg sok fejlett és kevésbé fejlett országban már hódítanak a valóban egészséges és tápláló étrendek, addig mi még mindig görcsösen ragaszkodunk a „jól bevált”, de nagyon is káros szokáshoz. Ideje váltani!

Mert a szénhidrát jó!

A hús-, gyógyszer- és tejipar nagyon alapos marketinghadjárattal elültette a fejünkben, hogy a szénhidrát rossz, a zsír és a fehérje viszont éltető erő, és az állati eredetű alapanyagok nélkül erőtlenek, gyengék leszünk. Ezzel szembemegy az az állítás, hogy a divatdiéták szerint pontosan ezeknek a makróknak a pótlásával tudunk fogyni (tehát, ha túlnyomó részt fehérjét és zsírt eszünk, miközben gyakorlatilag teljesen kizárjuk a szénhidrátot).

Egy egyszerű matematikai bukkanó is kérdéses ebben az egész koncepcióban: a szénhidrátban és a fehérjében grammonként 4 kalória, a zsírban viszont 9 kalória található. Ez azt jelenti, hogy alaphangon a dupláját eheted meg a szénhidrátból, mint a zsírból, ami nem mellékes tény akkor, ha éhezés nélkül szeretnél fogyni.

Sajnálatos ferdítés az is, hogy összemosták az emberek fejében a gyors és lassú felszívódású szénhidrátok fogalmát, egy kalap alá vették őket, pedig hatalmas a különbség köztük. Nyilvánvalónak kellene lennie, hogy a finomított szénhidrátokból készült ételek tényleg rosszak és ingadozásra késztetik a vércukorszintet (ráadásul többségükben nagyon magas a zsírtartalmuk is), de a lassú felszívódású szénhidrátok (amik a teljes kiőrlésű gabonákban, zöldségekben, gyümölcsökben találhatóak) rendkívül hasznosak. Ezek telítenek el hosszan, ezeknek a rosttartalma védi és serkenti az emésztést.

A ketogén és a low carb viszont káros…

Egyre többen térnek át a paleo, ketogén és a low carb diétákról egy sokkal tarthatóbb és élhetőbb életmódra. Ennek oka az, hogy a mértéktelen hús-és fehérjefogyasztás szörnyen káros az egészségre, szív-és érrendszeri problémákat, cukorbetegséget okoz, hozzájárul a hízáshoz és közben szinte állandó éhezéssel jár. Ahhoz, hogy ezekkel az életmódokkal tartani tudd a súlyodat, nagyon keveset kell enned, és ki kell zárnod a szénhidrátot, ami viszont a hajtóanyaga szervezetünknek.

A szénhidrát az, amit azonnal hasznosítani tudunk, és ha nem viszel be mellette sok zsírt, akkor a tested nem fogja raktározni.

Sajnos azok, akik sokáig éltek ketogén vagy low carb életmódon, valóban tapasztalhatják magukon, hogy minimális szénhidrátfogyasztás mellett is híznak – ez sajnos a hosszan tartó, káros életmódnak köszönhető, amitől nem is olyan könnyű búcsút venni.

Ennek oka kellően tudományos: a fokozott zsírbevitelnek, és/vagy a szénhidrátcsökkentett életmódnak köszönhetően sérül a mitokondiumok membránja és így funkciójuk is zavart szenved. A sejtek felszínén levő inzulin receptorok ugyancsak károsodnak, mert a túl sok zsiradék és a fehérje csökkenti a vázizomzat vércukor-felvételi képességét. Ezek után tény, hogy a magas szénhidrátbevitel károsan hat, hiszen, ha kialakul az inzulinrezisztencia, akkor a vércukorszint hatalmasra ugrik a betegeknél, amint szénhidrátban gazdag ételeket fogyasztanak. A megoldás azonban nem az, hogy eleve kizárjuk a szénhidrátot, hanem az, hogy csökkentjük a zsír-és fehérjebevitelünket még azelőtt, hogy jelentkezne a cukorbetegség.