Nem holmi úszógumi – a csúf igazság a zsigeri zsírról

Írta: ,

A hasi, azaz zsigeri zsír létfontosságú, így még a kockahassal büszkélkedőknek is van belőle valamennyi. Ha azonban pocakot hordasz – tehát több akad belőle a kelleténél –, sokkal károsabb az egészségedre, mint például a hátsó feledre vagy a combodra rakódott párnácskák. Eláruljuk, miért.

Mi az a zsigeri zsír?

A törzs belső részén található zsírraktárak célja elsősorban az ott található szervek „kipárnázása”.

Ha túl sovány vagy, valamennyiüknek a működése veszélybe kerül: többek között a szívedé, a tüdődé, a májadé és az ivarszerveidé is.

Az sem szerencsés azonban, ha túl sok zsír halmozódik fel az adott területen, mivel növeli a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, a szívproblémák, a demencia és bizonyos rákfajták kockázatát – a mell- és a vastagbélrákot is beleértve.

A legfőbb baj, hogy a háj nem csak úgy komótosan üldögél benned: kémiai reakciók folytán állandóan gyulladáskeltő anyagok távoznak belőle.

Elhízás esetén így lesz a tested a saját maga ellensége.

Neked mennyi van belőle?

A mérlegek, amelyek a talpon keresztül elvileg testösszetételt is mérnek, egyfelől pontatlanok, másrészt pedig nem képesek elkülöníteni a hasi zsírpárnák arányát a kötőszövet alatt meghúzódó változatétól.

Kóros elhízás vagy soványság esetén az orvosok CT vagy MRI-vizsgálattal állapítják meg a zsigeri zsír mennyiségét.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azonban kidolgozott egy ennél jóval egyszerűbb irányelvet, aminek a segítségével megállapíthatod, túlsúly szempontjából veszélyeztetett vagy-e.

Amennyiben a köldöknél mért derékbőséged meghaladja a 89 cm-t, biztos, hogy azonnali életmódváltásra van szükséged.

Férfiaknál ez az érték 101 cm.