Üsd ki a legnagyobb fitnesz mítoszokat!

Írta: ,

Biztosan te is fejből tudod a mantrát: este hat után nem eszünk, nem emelünk nagy súlyokat, mert túl izmosak leszünk, a futás kötelező, ha fogyni akarsz stb… Ezek a mítoszok még mindig tartják magukat, pedig éppen ideje lenne egyszer és mindenkorra leszögezni: semmi valóságalapjuk nincsen.

Este hat után már nem ehetsz Kép forrása: popsugar.com

1/7 Este hat után már nem ehetsz

Ez tökéletesen működik annak, aki 8-9 között már ágyban van – de ha te is olyan vagy, mint én, és éjfél előtt nem igazán lövöd a pizsit, az eltelt röpke hat órában rendesen meg tudsz éhezni.

Az aranyszabály inkább úgy hangzik, hogy lefekvés előtt egy-másfél órával már ne egyél, legalábbis teljes étkezést ne.

Így a szervezetednek van ideje megemészteni a vacsorát, és nem alszol majd rosszul.

A nagy súlyoktól túl izmos leszel

2/7 A nagy súlyoktól túl izmos leszel

A női szervezet alapvetően képtelen akkora izmokat fejleszteni, mint a férfi, kivéve, ha olyan speciális edzéstervet és diétát követsz, amelynek ez a célja.

Anélkül azonban, hogy ebédre megennél két zacskó barna rizst és egy kiló natúr csirkemellet, utána pedig két órán keresztül bicepszeznél 10 kilóval, nagyon nehezen mászik fel rád annyi izom, hogy az „csúnya”, vagyis túl férfias legyen.

Ehelyett a súlyzós edzésektől tónusos, feszes leszel, a szervezeted pedig alapállapotban több kalóriát éget majd el, és az anyagcseréd is felgyorsul.

A futás kötelező, ha fogyni akarsz

3/7 A futás kötelező, ha fogyni akarsz

Sokan ezért nem vágnak neki az egészséges életmódnak: utálnak futni, és azt hiszik, csak akkor tudják elérni a vágyott testsúlyt, ha minden nap róják a kilométereket.

Jó hírünk van: monoton kardióra egyáltalán nincs szükséged, ha fogyni akarsz!

Persze lényegesen meggyorsítja a folyamatot, és a tüdődnek is jót tesz, ha egy héten néhányszor lefutsz egy ötöst, de a kardiót (futást, biciklizést, úszást) könnyedén kiválthatod HIIT (high intensity intervall training) edzésekkel.

Ezeknek az a lényegük, hogy a pulzusodat folyamatosan magason tartják, miközben végzed a gyakorlatokat, így amellett, hogy formálnak, égetik is a zsírt.

A szénhidráttól elhízol Kép forrása: popsugar.com

4/7 A szénhidráttól elhízol

Az egyszerű szénhidrátok (fehér kenyér, fehér rizs, liszt, cukor) valóban nem tesznek jót az alakodnak.

De összetett szénhidrátokra (teljes kiőrlésű kenyér, barna rizs, zab, bulgur, kuszkusz) szüksége van a szervezetednek ahhoz, hogy megfelelően működjön.

Ha fogyni szeretnél, érdemes ezeket enni, de kicsit csökkentett mennyiségben – mondjuk reggelihez többet, ebédhez kevesebbet, vacsorához pedig egyáltalán nem.

A szénhidrátban és fehérjében gazdag reggeli egyébként elengedhetetlen ahhoz, hogy elég energiád legyen a napi teendőid elvégzéséhez.

Megfőzve vagy fagyasztva elveszik a zöldség vitamintartalma

5/7 Megfőzve vagy fagyasztva elveszik a zöldség vitamintartalma

Ez a mítosz szépen tartja magát, és sokan hisszük, hogy a főtt zöldségköret, főleg ha fagyasztott alapanyagokból készül, már korántsem tartalmaz annyi vitamint, mint friss társai.

Bár tényleg mindig a friss gyümölcsöket és zöldségeket kellene előnyben részesítenünk, a vitamintartalom főzésnél nem veszik el – amit a forrásban lévő víz kiöl belőlük, azok olyan enzimek, amelyekre az emberi szervezetnek nincs szüksége.

Ha kívánsz valamilyen ételt, az azt jelenti, hogy a szervezetednek szüksége van rá

6/7 Ha kívánsz valamilyen ételt, az azt jelenti, hogy a szervezetednek szüksége van rá

Ha beburkolnál egy hatalmas hamburgert, az nem azt jelenti, hogy a szervezeted szénhidrátra vágyik – csupán azt, hogy megkívántál egy óriási kalóriabombát, mindannyiunkkal megesik (sajnos elég gyakran).

Kutatások azonban kimutatták, hogy akkor kívánunk valamit, ha az étrendünk egyhangú, unalmas, vagy ha egyszerűen tudjuk, hogy nem kaphatjuk meg.

Egy szigorú diéta alatt nyilvánvaló, hogy jobban kívánjuk a tábla csokit, mint akkor, amikor bűntudat nélkül megehetnénk.

Ha többször eszel kevesebbet, jobban működik az anyagcseréd Kép forrása: tumblr, blackswandive

7/7 Ha többször eszel kevesebbet, jobban működik az anyagcseréd

Ma már tudjuk, hogy nincs túl nagy különbség a napi 3 nagyobb étkezés és az 5 kicsi között, maximum esztétikai szempontból: ha többször eszel keveset, nem lesz annyira tele a hasad, és laposabb marad napközben.

Bár a kisebb adagok valóban folyamatosan munkában tartják az anyagcserédet (hiszen az étkezések után pörög fel igazán), az elégetett kalóriák közti különbség annyira kicsi, hogy egyáltalán nem kell aggódnod, ha nincs időd napi ötször enni.

Az egészséges nasik esetleg abban segíthetnek, hogy a főétkezéseknél ne edd túl magad, hiszen ilyenkor nem farkaséhesen kezdesz neki az ebédednek.