A szénhidrátcsökkentett diéták legnagyobb veszélyei - ezekre figyelj, ha alkalmazod

Írta: ,

A ketogén diéta már jó néhény évvel ezelőtt elterjedt szerte a világon, és óriási népszerűségnek örvendett. Még ma is akadnak lelkes követői, aminek az az oka, hogy valóban lehet fogyni ezzel az étrenddel, továbbá meglehetősen finom fogásokat fogyaszthatnak a követői. Ám mivel már ilyen régóta akadnak hívei, kiderült az is, milyen hátrányokkal kell számolnia azoknak, akik rengeteg fehérjét és zsírt fogyasztanak, minimális szénhidrátbevitel mellett.

Nagyon megemelkedhet a koleszterinszint

A ketogén diéta alkalmazása során elsősorban zsírt és fehérjét kell fogyasztanunk, ami mellé nem szabad szénhidrátot enni. Azt a „szénhidrát- és zsírhívők” is felismerték, hogy a két makróelem együtt nem igazán működik, ugyanis komoly hízást idéznek elő. Külön-külön viszont nagyon jól lehet velük fogyni: ha minimálisra csökkented a zsírbeviteledet, akkor nagyon sok szénhidrátot megehetsz, és fordítva. A magas szénhidrátbevitel is okozhat gondokat, de leginkább akkor, ha már eleve küzdesz valamilyen betegséggel.

A sok zsír azonban egyértelműen problémás: megnöveli a koleszterinszintet, egyértelműen negatív hatást gyakorol a szív- és érrendszerre, magyarul az egész szervezetre.

Nagyon fontos, hogy ha életmódot váltasz, vagy éppen ketogén diétát folytatsz, akkor rendszeresen ellenőriztesd magadat a laborban! Ez azért fontos, mert lehet, hogy egy ideig kompenzál a szervezeted, és nagyon jól hasznosítja a bevitt makrókat, de idővel belefáradhat az egyensúly fenntartásába, és akkor gyorsan romolhatnak az értékeid.

Háttérbe szorul sok fontos és hasznos élelmiszer

A ketogén diétában is lehet enni gyümölcsöt és zöldséget, de különösen előbbi jelentős mértékben korlátozott. Ennek oka a szénhidrátmegvonásban keresendő, hiszen tény és való, hogy a gyümölcsben ott van a gyümölcscukor, ami a magas zsírbevitel mellett hízáshoz vezethet. Azonban a szervezetünk akkor működik igazán jól és egészségesen, ha megfelelő mennyiségű rostot viszünk be, márpedig ez sok esetben együtt jár a szénhidráttal.

Ez a ketogén diétába nem fér bele. Sokan pontosan ezért kérdőjelezik meg hosszú távú fenntarthatóságát: milyen életmód az, amiben gondolkozni kell, hogy megegyünk-e egy banánt, vagy ehetünk-e főtt krumplit, esetleg egy szelet, teljes kiőrlésű kenyeret? De nem csak a rost az, ami hiányozhat, hanem bizony rengeteg ásványi anyag és nyomelem, továbbá vitamin, hiszen ezekben bővelkednek a friss alapanyagok, a gyümölcsök és a zöldségek. Ráadásul víz is akad bennük bőségesen, ami szintén életbevágóan fontos az egészségesen működő emésztés számára.



Beleavatkozol a természetes körforgásba

Nem akarjuk átkozni a zsírt, hiszen szüksége van rá a szervezetünknek. Azonban nem olyan mennyiségben és formában, amiben a túlnyomó többség azt beviszi (még átlagos étrend mellett is, nemhogy ketogén életmóddal). Manapság a többség egyenesen retteg a szénhidráttól, és bármi eladható, amire rá van írva, hogy „szénhidrátcsökkentett”. Mégis, sok embernek fogalma sincs, mire is való egyáltalán a szénhidrát, és miért kellene félnünk tőle. Nos, igazság szerint egyáltalán nem kell félni tőle.

Szervezetünk legfőbb energiaforrása a glükóz, ami elsősorban a szénhidráttal kerül a szervezetünkbe. Ez szükséges ahhoz, hogy a belső szerveink, az agyunk, az idegrendszerünk ideálisan működjön sőt, még a jó kedvünkért is felelős.

Amennyiben nem jutunk elegendő szénhidráthoz, a szervezetünk stresszhelyzetbe kerül, és kénytelen magának glükózt előállítani: így indul be a zsírégetés, és ezért működik a ketogén diéta. Igen ám, de túlságosan átbillen a mérleg akkor, amikor ez az egész diétából életmóddá lép elő, ugyanis a ketózisnak messze nem az lenne a lényege, hogy egy életen át tartson.

Betegségeket generál

A legfrissebb kutatások arra mutatnak rá, hogy bár a glükóz és a szénhidrát lett kikiáltva mumusként a cukorbetegséget illetően, valójában az egész problémát a túl sok zsír okozza. Az érfalban lerakódó zsírréteg megakadályozza, hogy a glükóz eljusson a helyére, és így valóban megemelkedik a vércukorszint. De nem csak ez a komoly betegség lehet a hátulütője a ketogén életmódnak: nagyon gyakori a hányinger, a kellemetlen, ecetes lehelet, az emésztési problémák, a hajhullás, a zavarodottság és a levertség, megnövekedik a csonttörés esélye, miközben a csontsűrűség csökken, szívizom problémák, menstruációs, hormonális betegségek léphetnek fel, ráadásul az élettartam is csökken.

A ketogén életmódot követően nagyon sok embernek lesznek endokrin panaszai. Az egészre rátesz egy lapáttal, hogy több kutatás is alátámasztotta, hogy nem csak a zsír, hanem a fehérje is felelős a komolyabb betegségek kialakulásáért.

Természetesen erre a makroanyagra is nagy szüksége van a szervezetnek, de ha hosszútávon több, mint 15-20%-át kiteszi a nap összkalória-bevitelnek a fehérje, akkor az nemhogy hasznos, kifejezetten káros. A fehérje egy bizonyos szint után nem tud hasznosulni, de az emésztést, és a szervezetet is nagyon megterheli. Egy szó, mint száz, a ketogén életmóddal remekül lehet fogyni, ahogy minden divatdiétával le lehet adni jó néhány kilót. Azzal is fogyhatsz, ha egész nap csak megadott mennyiségben csokit, vagy éppen almát eszel. Azonban, mielőtt bármilyen életmód mellett leteszed a voksodat, mindig gondold át a következményeket, amik vele járhatnak, illetve mérlegeld, hogy a szélsőségek sosem lehetnek egészségesek.

Kép forrása: [email protected]/Depositphotos.com