Szuper fogyókúra és egészséges is lehet a szakaszos böjt: ezekre a veszélyekre viszont figyelj!

Írta: ,

Általában nem vagyok híve a megszorításos diétáknak, mert egy egészséges szervezet csak megfelelő kalóriamennyiségen képes jól működni – a kedvenc fitnesz közösségimédia-sztárjaim viszont mostanában kísérletezgettek az időszakos böjtöléssel, és úgy tűnt, bejött nekik a dolog. Ezért kicsit utánanéztem, mi ez, és miért működhet – meg persze annak is, hogy mire kell figyelned, ha ki akarod próbálni.

Én soha nem leszek az, aki az időszakos böjtöléssel szeretne majd fogyni, leginkább azért nem, mert kora reggel már farkaséhes vagyok. De annak például, aki nem szeret reggelizni, ez egy tökéletes módszer lehet az egészséges diéta kiegészítésére, mert úgy érezheti, hogy néhány napon sokkal többet eszik, mint máskor, úgy, hogy közben a diétát sem szegi meg.

Az időszakos vagy szakaszos böjt lényege az, hogy egy héten egy-két napon csak egy 10 órás időintervallumban eszel, és akkor is csökkentett kalóriaszámot viszel be (700-1000 kalória környékén).

Mivel ezt ebben a 10 órás ablakban teszed meg, úgy tűnhet, hogy sokat eszel, miközben valójában kevesebb kalóriát viszel be a szervezetedbe, mint amennyire szüksége lenne, ezért nagyon fel tudod vele pörgetni az anyagcserédet és a zsírégetést is.

Az egész lényege az, hogy abban a 12-14 órás időintervallumban, amíg nem fogyasztasz semmilyen kalóriát, a szervezeted felhasználja az előző nap elfogyasztott tápanyagokat, és a zsírraktárakhoz nyúl. Nagyon kell azonban vigyázni, hogy ne vidd túlzásba – a következő pontokra kifejezetten figyelj oda, ha belevágnál az időszakos böjtbe!

Kép forrása: pixabay.com

Heti egyszer, de maximum kétszer csináld!

Különben a szervezeted úgy gondolhatja, hogy éhezel, és lassan, fokozatosan leállíthatja a nem létfontosságú funkciókat, mint például a menstruációt. Azt is észreveheted, hogy fáradtabb, ingerlékenyebb és lassabb vagy, mint szoktál – ha ezeket tapasztalod, inkább keress másik módszert a fogyásra!

Felpuffadhatsz tőle – ilyenkor hagyd abba

Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha stresszesnek és ingerültnek érzed magad – ez azt jelenti, hogy a tested több stresszhormont termel, és folyamatosan a „küzdj vagy menekülj” állapotban van. Ez akkor fordulhat elő, ha nagyon rágörcsölsz a diétára, vagy ha nem ez a megfelelő számodra, mert túl sok problémával jár – inkább hagyd abba, és keress más módszereket!

Egyél eleget!

A böjt nem azt jelenti, hogy abban a 8-10 órában is éhezteted magad, amikor ehetnél – ilyenkor fogyassz jó minőségű, egészséges ételeket, de egész nyugodtan többet, mint amennyit szoktál, hiszen hamarabb tele is leszel az időintervallum miatt. Semmiképp ne éheztesd magad ilyenkor se!

Fogyassz elég folyadékot!

Kiemelten figyelj oda arra, hogy elég vizet igyál, hiszen ez a módszer azért részben sokk a testednek, és rengeteg hidratálásra lesz szüksége, hogy megfelelően működjön. Ha éhesnek érzed magad a böjtidőszakban, igyál több folyadékot!