Soha többé jojó! Ezeket tartsd be, ha nem akarsz többet visszahízni

Írta: ,

Ha nem ismeretlen az életedből a jojó effektus, akkor minden bizonnyal nem ma kezdted a diétázást. Általában nagy hévvel vágsz neki a sokat ígérő fogyókúráknak, aztán feladod az egészet, mert úgy érzed, nem bírod. Ekkor visszahízol, majd mikor kellően rosszul érzed magadat, ismét jön az önkínzás… Ismerős? Olvasd el a cikkünket, és felejtsd el a jojót!

Nem diéta, életmód

Kezdjük is a felsorolásunkat egy kulcsfontosságú momentummal: a diétának egyszerűen nincs értelme, feltéve, hogy nem orvos írta elő a meglévő betegségedre. Ekkor természetesen be kell tartani a személyre szabott előírásokat, de egyébként, ha csak súlyleadás a célod, semmi értelme diétáznod. Erre lassan talán te is rájössz, ha már messze nem ez az első olyan próbálkozásod, amibe nagy lendülettel vágsz bele, és úgy érzed, végre sikerülni fog. (Aztán persze ismét rájössz, hogy az egész tarthatatlan, és feladod, majd visszahízol...)

A lényeg az lenne, amivel egyúttal teljesen kizárhatod a jojó effektust is, hogy életmódot válts. Sok lehetőség áll a rendelkezésedre, neked kell kiválasztanod azt, ami leginkább passzol az életstílusodhoz, napirendedhez. Ami biztos, hogy ezzel a változtatással nem fogsz két-három hét alatt komoly kilóktól megszabadulni, és nem is lesz semmilyen csodaszer, ami segíteni fog az utadon. Ha ilyesmit ígér az életmódod, az ismét csak egy fél sikert ígérő diéta lesz. Azonban, ha lassan, de biztosan eléred a célodat, és eközben megőrzöd az egészségedet sőt, inkább javítasz rajta, akkor garantált, hogy jól választottál.

Kompenzáld a kilengéseidet!

Míg egy diétában lehetsz szigorú magaddal, addig egy életmódban ennek nem sok értelme van. Ha hosszútávon sem hagysz magadnak kiskapukat, vagy nem teszel soha engedményeket, akkor vagy feladod az egészet, vagy kifosztod a hűtődet, és utána bűntudatod lesz. Egyértelmű, hogy egyiknek sincsen semmi értelme.

Mi akkor megoldás? Az, ha egyszerűen kompenzálod a kilengéseidet. Amennyiben hosszútávra választottál egy működtethető, és sikeres életmódot, nem fogsz attól hízni, hogy megeszel egy sütit a cukrászdában, vagy, ha a hónapban egyszer pizzát eszel vacsorára, akkor az nem jelenti azt, hogy mindent elölről kell majd kezdened. Tény, egy karcsú alak megtartásába ezek nem férnek bele mindennap, legalábbis nem a maguk klasszikus formájában. Két lehetőséged van: kiváltod ezeket a „kilengéseket” egészséges, zsírcsökkentett, vagy szénhidrátszegény változatban, esetleg kompenzálod a bevitt plusz kalóriákat egy kis extra edzéssel.

Direkt nem azt ajánljuk, hogy hagyj ki cserébe egy étkezést, mert annak általában későbbi falásroham szokott a vége lenni. Egyszerűen mozogj többet, vállalj be egy plusz edzést, ha óhatatlan vágyat érzel az egyébként nem „megengedhető” falatokra. De ami még jobb, ha minden finomságnak megtalálod az egészséges változatát. Ez azért lenne lényeges, mert bár sokak célja egyértelműen a fogyás, ideje lenne elsődleges helyre az egészséget sorolni, hiszen tényleg mindennél fontosabb.


Tervezz és kövesd az elért eredményeidet!

A fogyásba éppúgy beletartozik egy kis matek és tervezés, mint az egészséges testsúly megtartásába és a jojó effektus elkerülésébe. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy az elején meg kell tervezned, mit fogsz enni, ha biztos sikert akarsz, célszerű számolnod a makróidat is. Bonyolult és macerásnak is tűnhet, de nagy segítségedre vannak a különféle applikációk, illetve jó hír, hogy nem kell örökké csinálnod. Néhány hét, és ránézésre tudni fogod a mennyiségeket, az értékeket. Ezzel párhuzamosan sokan dobozolnak, kipróbálják a különféle kalóriacsökkentő praktikákat (pl. olajspray használata), amik szintén betudhatóak a szervezés aktív részének. Hosszútávon a praktikákat megtarthatod, esetleg szükség esetén néhány diétás trükköt is bevethetsz – alkalmanként, nem pedig a mindennapok természetes részeként.

A jojó effektus elkerülésének utolsó pontja mégis a rendszeres mérés, saját magad megfigyelése. Nem kell, hogy a mérleg rabjává válj, de ha elérted az ideális súlyt, külsőt, akkor hetente egyszer ajánlatos ráállnod erre a készülékre, vagy megmérned magadat centivel – amelyik szimpatikus. Ez azért hasznos, mert így azonnal tudsz reagálni, ha eltérés mutatkozik, és nem foghatod pl. a szokásos havi puffadásra, hogy feszül a nadrágod, ha emellett felszedtél 3 kilót. Amennyiben rendszeresen fel-le megy a súlyod, nagyon lényeges, hogy fokozottan odafigyelj magadra, mert ellenkező esetben minden kezdődik majd elölről. Nyilván nem jó érzés, ha rossz irányba változik az alakod, de a kisebb változást mindig sokkal könnyebb elkapni és visszafordítani, mint a nagyot.

Képek forrása: karrastock.gmail.com/Depositphotos.comiakovenko123/Depositphotos.com