Mivel égetsz és mennyit? – Az anyagcsere összetettebb, mint gondolnád

Írta: ,

Biztosan te is voltál már csalódott, amikor rendszeresen kezdtél futni vagy aerobikozni és mégsem indult be a fogyásod. De ugye tudod, hogy az edzések mellett sem mindegy, hogy mit, mikor és mennyit eszel? Most elárulok neked pár ötletet, amivel sikeresebben veheted ezeket az akadályokat, plusz a legjobb anyagcsere-pörgetőket is megmutatom neked!
 

Ahhoz, hogy tudd, mikor mi megy végbe a szervezetedben, ismerned kell, hogyan működnek az izmaid, mire hogyan reagálnak, mikor optimális a zsírégetés stb.

Izmaink adják a testtömegünk nagy részét, rengeteg testi folyamatban vesznek részt, ezzel befolyásolják a testünk energiafelhasználását. Ez azt jelenti, hogy minél több izmod van, annál több energiát tudsz elégetni vele. A zsír ezzel szemben nagyon kis energiaigényű, viszonylag passzív szövet, nincs eredése, tapadása, csak úgy ott van, viszont energiaigénye van, hiszem ahhoz kell energia, hogy a zsírt cipeljük magunkkal.

Mennyit fogyasztanak a különböző szervek, szövetek?

Az izom a legnagyobb energiafelhasználó, a teljes alapanyagcsere 22%-ával. Ezt követi a máj 21%-kal, majd az agy 20%-kal. Csak érdekességképpen: a szív 9%-ot, míg a zsírszöveteink mindössze kb. 4%-ot használnak fel.

Az izom tehát a legfőbb anyagcsere-pörgető, amelynek energiafelhasználása 10-ről 40%-ra fokozható a testmozgás által. Ebből következik, hogy gyenge vagy nem megfelelő mennyiségű izomzat nélkül lehetetlen lefogyni. Emellett arra is ügyelned kell, hogy hormonális okokból, az öregedési folyamattal párhuzamosan, természetes izomvesztés történik: az izmok helyét zsír veszi át.

Ez ellen mindenképpen tenni kell, mégpedig az egész szervezetet érintő testmozgással, erősítő gyakorlatok rendszeres végzésével.

Az anyagcserét befolyásoló tényezők

Nézd meg, milyen szempontok alapján változhat egyénileg az anyagcsere!

  • Életkor: az életkor előrehaladtával az anyagcsere természetes módon lassul.
  • Nem: a férfiak anyagcseréje gyorsabb, mint az azonos paraméterekkel rendelkező nőké.
  • Hormonok: az anyagcsere a pajzsmirigy és az agyalapi mirigy szabályozása alatt áll, ezért minden embernél egyéni.
  • Fizikai aktivitás: a rendszeres testmozgás nagymértékben gyorsítja az anyagcserét.
  • Testhőmérséklet: magasabb hőmérséklet, például láz esetén gyorsabb az anyagcsere.
  • Az izomzat mennyisége: az izom nagyon aktív szövet, jelentős mértékben hozzájárul az anyagcseréhez.
  • A táplálkozás, az étel mennyisége: az anyagcsere az éhezés következtében lassul, emellett az étrend és a táplálkozás gyakorisága is befolyásolja.
  • A folyadékbevitel mennyisége: több folyadék jobb anyagcserét eredményez.
  • Megváltozott állapotok: a betegség, a serdülőkor, a várandósság, a szoptatás stb. jelentősen befolyásolja az anyagcserét.
  • Évszak: az időjárás hatással van ránk – melegben az anyagcsere gyorsul, hidegben lassul, így télen inkább híznak az emberek.

Összegezve tehát az anyagcsere nem más, mint egy folyamat, amivel a szervezetbe bekerülő vagy ott raktározott anyagok lebomlanak, energiát termelnek, átalakulnak, és új anyagok képződnek belőlük.

Ha pedig valamilyen oknál fogva felborul az anyagcsere, akkor a legkülönbözőbb tünetek és betegségek kialakulásával kell számolni; ilyenek az elhízás, az érelmeszesedés, a cukorbetegség, a magas vérzsírszint, egyes szívbetegségek, az anorexia, a táplálkozási rendellenességekkel összefüggő pszichés problémák és bizonyos hormonháztartási zavarok.

Egyik sem igazán hangzik jól, ugye?

Ha szeretnél még többet olvasni a sportolásról, diétáról, vagy megtalálni a neked megfelelő mozgásformát, szeretettel ajánlom a Formáld magad! – Változtass! Segítek neked című könyvemet, ahol sok fontos információt és hasznos tanácsot olvashatsz az életmódváltásról!