Mi is az a glikémiás index, és hogyan segíti a fogyásodat?

Írta: ,

A glikémiás index manapság egy igen népszerű fogalom, a legtöbben tudják is róla, hogy „szerencsés, ha alacsony”. De pontosan mit takar ez a fontos adat? Miért kell figyelembe venni, és főleg hogyan fogyhatunk a segítségével?

Mi is az a glikémiás index?

1/5 Mi is az a glikémiás index?

Ha nagyon röviden szeretnénk összefoglalni, mi az a glikémiás index (GI), akkor azt kellene mondanunk, hogy egy olyan szám, ami megmutatja, az adott étel milyen mértékben emeli meg a vércukorszintünket.

Ebből adódóan már érthető, miért érdemes olyan élelmiszereket fogyasztani, amiknek alacsony a glikémiás indexe, hiszen azt csaknem mindenki tudja, hogy a hirtelen vércukorszint emelkedés gyorsan farkaséhséghez, s ezáltal túlevéshez vezet

Meglehetősen egyszerűnek tűnhet a diétázás a GI alapján, de sajnos az az igazság, hogy nem lehet az élelmiszereket teljes egészükben egy táblázatba besorolni úgy, ahogy azt megtehetjük kalóriatartalmuk alapján.

Ennek a hátterében az áll, hogy a glikémiás indexet nem csupán az adott élelmiszer összetevői befolyásolják.

Mitől függ a mértéke?

2/5 Mitől függ a mértéke?

Még egy alacsony glikémiás indexű élelmiszert is „tönkretehetünk” azzal, ha nem önmagában, feldolgozatlanul fogyasztjuk.

Ez ugyancsak abszolút logikus, hiszen minél többet foglalkozunk egy étellel, minél apróbbra vágjuk, minél hosszabb ideig főzzük, annál könnyebben emésztjük majd meg.

Mivel elősegítjük a felszívódást, az étel gyorsabban célba ér, az emésztés nem húzódik el, így ismét hamarabb éhesek leszünk.

Ezen a folyamaton természetesen javíthatunk, ha olyan élelmiszereket készítünk el, amik eredendően alacsony glikémiás indexűek.


Tudtad? 7 étel, ami segít a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében


Azonban az eleve magas GI értékekből álló, gondosan elkészített ételek (tehát lényegében a készételek minden formája és sajnos a tipikus magyar fogások), jelentős része a legveszélyesebbnek bizonyul.