Könnyed fogyás tavasszal – Változtass, hogy változhass! (1. rész)

Írta: ,

Hétágra süt a nap, bódító illattal virágzanak a fák, nyüzsög a természet, lekerülnek a nagykabátok, a vastag pulcsik, te pedig ott állsz a tükör előtt, és ugyancsak elcsodálkozol, hogy a tavaszi-nyári ruháid egytől egyig összementek a szekrényben. Persze tudod, hogy ez így nem igaz – bűntudattal gondolsz a húsvétkor kontrollálatlanul elfogyasztott sonkára, tojásra, süteményre, és bármennyire is kényelmetlen feladat, de szembe kell nézned a tényekkel: bizony jó pár fölös kiló felszaladt az elmúlt hetekben. Mit tehetsz? A válasz egyszerű: változtass, hogy változhass!

Karcsúsodj lépésről lépésre!

1/5 Karcsúsodj lépésről lépésre!

Ne gondolj most valami eget rengetően nehéz, betarthatatlan diétás szabályokból álló kúrára – azoknak úgyis csak megalkuvás a vége. A változásokhoz, így a fogyáshoz is idő és kitartás kell.

Neked pedig ugye mindkettőből csak akkor lesz elég, ha nem naponta méricskéled magad a grammnyi pontossággal mérő mérlegeden, és nem – előre is bocsánat a kifejezésért – nyálcsorgatva mész el a hűtőszekrény előtt. Akkor mégis miként tudsz könnyedén karcsúsodni? Furcsán hangzik, de tanulj meg újra enni!


Diéta helyett, mert már úgyis unod! Szakértői tippek a fogyáshoz


Az étkezéstechnika kissé tudományosan hangzó kifejezés, de nem kell semmi félelmetesre gondolnod. Egyszerűen csak az evés körülményeire és technikájára, amelyeket rohanó, stresszel teli világunkban újra és újra meg kell tanulnunk.

Már, ha nem szeretnénk emésztési problémákkal, kellemetlen gyomor-bélrendszeri tünetekkel és az elhízással szembesülni. 

Add meg a módját!

2/5 Add meg a módját!

Soha ne étkezz állva, járkálva, vezetés közben, TV-t nézve – elterelik a figyelmedet az étkezésről, emiatt egyrészt túl sokat eszel, másrészt túl gyorsan terheled meg a gyomrodat.

Minden étkezésnek add meg a módját: szánj rá elegendő időt, felejtsd el a „gyorsan bekapok valamit” rohanását.

Étkezőasztalod legyen a béke szigete, teremts hozzá nyugodt körülményeket.

Ha eljön az evés ideje – ami akkor jó, ha rendszeresen azonos időpontokban van kijelölve – teríts meg, tálald ínycsiklandozóan az ételt (még ha csak egy szendvicsről van is szó), és zárj ki minden zavaró tényezőt.

Alaposan rágj meg minden egyes falatot – egyrészt mert az emésztési folyamat már a szájüregben megkezdődik a nyálban található enzimek segítségével, másrészt pedig a fogak őrlő munkája révén a falat felaprózódik, és így könnyebbé teheted a gyomrod munkáját.

Csináld magad!

3/5 Csináld magad!

Tanulj meg főzni! Így elkerülheted az élelmiszeripar vegykonyhájában kikotyvasztott remekeket, amelyekbe az ízfokozóként felhasznált nátrium-glutamát étvágynövelő hatása érvényesül.

Sokszor nehéz a napi munkát a háztartási feladatokkal összeegyeztetni, de jó időbeosztással és kellő lelkesedéssel megoldható, hogy hetente legalább háromszor saját kezűleg készítsd el a család vacsoráját.

Mindig minőségi alapanyagokból készítsd el az ételeidet– használj idényzöldségeket, gyümölcsöket – és lehetőleg naponta fogyassz belőlük nyersen is minél többet. Emellett messziről kerüld az „üres kalóriákat” – azaz a cukorral készült termékeket.

Az édes íz elérése érdekében ma már számos más, energiamentes alternatíva létezik. 

Bűnbe esni – kötelező!

4/5 Bűnbe esni – kötelező!

Soha ne egyszerre mondj le mindenről – a hirtelen változást érezve a szervezeted „bepánikol”, és tartalékolni kezd – megakadályozva ezzel a fogyást.

Fokozatosan lépésről-lépésre csökkentsd a bevitt kalóriák mennyiségét – eleinte csak a nassolni való csokoládék és sütemények mennyiségét csökkentve, (azért hetente egy-két kocka jó minőségű csokoládé megengedett), majd a főétkezésekre fogyasztott ételeket megválogatva.

(Általában elmondható: a mediterrán étrend talán a legalkalmasabb arra, hogy szervezetünket hozzájutassuk mindenhez, amire szüksége lehet.)

Kerüld a villámdiéták csapdáit!

5/5 Kerüld a villámdiéták csapdáit!

Soha ne dőlj be a villámdiéták kecsegtető ajánlatainak. Nagyon veszélyesek, mert nem biztosítják a kiegyensúlyozott, egészséges tápanyag-bevitelt (általában csak bizonyos élelmiszer-típusokat favorizálnak – limonádé-diéta, káposztaleves-diéta), míg egyes tápanyag-típusokat teljesen kizárnak az étrendből, ezzel könnyen hiányállapotokat előidézve (fehérje-hiány, szénhidrát-hiány, vitamin-, és ásványianyag-hiány).

Az alapvető tápanyagok hiánya a szervezet lassú leépüléséhez vezet, gyengül az immunrendszer, fogékonyabbá válsz minden fertőzésre, komoly energiahiány alakul ki, állandósul a fáradtság, gyakoribbá válik a szédülés, csökken a teljesítmény, romlik a közérzet.

Károsodhat a szív- és érrendszer, felborulhat a hormonháztartás, fellángolhatnak az epeköves panaszok, fenyeget a csontritkulás, táplálkozási zavarok jelentkezhetnek, emellett kedvezőtlenül befolyásolja a lelki egészséget – menetrendszerűek a hangulatingadozások, a meg nem értettség-, a nekem úgysem sikerül érzése.

Előfordulhatnak dühkitörések, hisztériás rohamok, depresszív megnyilvánulások is. Arról nem is beszélve, hogy károsodhat a bőr és a haj, hajhullás, ráncosodás, a bőr megereszkedése, hámlása kísérőjelenség lehet.

Változtass, hogy változhass – s merj bátran a tükörbe nézni!

A következő részben: Salátázzunk!