Kamu a BMI? 5 érv, hogy a testtömegindex nem mond semmit

Írta: ,
Örülsz, hogy 25 alatt van a BMI-d, ezért állítólag nem kell fogynod egy grammot sem? Vagy éppen mérgelődsz, mert izmosnak és sportosnak hitted magad, de a testtömegindexed sajnos túlsúlyosnak sorolt be? Eljött az ideje, hogy rendbe tegyük az ezzel kapcsolatos tévhiteket!
Mi is az a BMI?
A testtömegindexedet úgy tudod kiszámolni, hogy a kilogrammban mért súlyodat elosztod a méterben mért magasságod négyzetével. Egy 66 kilós, 168 cm-es nő testtömegindexe 66 / (1,68*1,68) = 23
 
Ez egészségesnek számít, hiszen a 18,5 és 25 közötti normál tartományba esik. Akié 18,5-nél alacsonyabb, az kórosan sovány, míg 25 fölött túlsúlyról, 30-at meghaladó hányadosnál pedig elhízásról beszélünk. 
 
A BMI-t gyakran használják arra, hogy megállapítsák, valakinek mennyit kell fogynia vagy híznia. De miért lehet ebből probléma? Ezt taglaljuk a továbbiakban.
#1 Nem a zsírfelesleg becslésére találták ki

A BMI fogalma a XIX. század eleje óta ismert, amikor is egy belga matematikus, Lambert Adolphe Jacques Quetelet bevezette.

Ismételjük: matematikus, nem pedig orvos. A neve után egyébként ez a mutató a Quetelet-indexként is ismert. 

A számok tudora azért alkotta meg a képletet, hogy a lakosság körében általános becslésbe lehessen bocsátkozni az elhízás mértékét illetően, s ennek megfelelően csoportosítani a kormányzati forrásokat. 
 
Röviden szólva egy 200 éves okosságról van szó, aminek semmi köze a fogyókúrához.