Jó szénhidrát, rossz szénhidrát - 5 szénhidrát forrás, amit a diéta idején is bátran fogyaszthatsz

Írta: ,

A szénhidrátok kapcsán mind a mai napig - még annak ellenére is, hogy számos platformon megcáfolták - rengeteg tévhit él a fejekben. Sokan még mindig a diéta főellenségeként tartják számon, sőt sokan egyenesen magának az ördögtől valónak titulálják. A helyzet viszont az, hogy a jól megválasztott szénhidrát tele van rostokkal és megfelelő energiát képes adni a mindennapokhoz. Az alábbiakban öt olyan szénhidrátforrást mutatunk, amiket bátran fogyaszthatsz akár a diéta idején is.

1/5 Az árpa

Az árpa a természet igazi ajándéka nekünk, rengeteg tudományos kutatás bizonyítja pozitív hatásait az emberi szervezetre.

Egészséges szinten tartja a vércukorszintet, segít megelőzni a diabéteszt, ezenkívül pedig csökkenti az étvágyat, illetve a szív és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

Gazdag növényi olajokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, B vitamin tartalmának hála pedig a fizikai és szellemi teljesítőképességet is hatékonyan fokozza.

2/5 A zab

Azt már biztosan te is tudod, hogy a rostban gazdag táplálkozás az egészséges étrend egyik alappillére, hiszen ha sok rostot fogyasztasz, akkor könnyedén elejét veheted az elhízásnak, sőt a szívbetegség kialakulásának esélyét is jó eséllyel csökkentheted.

Ha reggelinek zabot választasz, akkor máris sokat tettél az egészséged megóvásának érdekében, hiszen a zabban található rostok képesek javítani a rossz koleszterinszintet, ezenkívül pedig kiváló B és E-vitamin források, sőt rengeteg magnézium, foszfor, cink, mangán és vas is található bennünk, ami a megfelelő anyagcsere folyamatok szempontjából kiemelt jelentőséggel bírnak.

 

3/5 Qunioa

A qunioa egy méltatlanul mellőzött gluténmentes gabonaféle, ami mind a kilencféle alapvető aminosavat tartalmazza és, ami rendkívül magas fehérje tartalommal bír, éppen ezért az egyik legjobb növényi fehérjeforrás, amit csak el tudsz képzelni.

A qunioában rengeteg C, E és B vitamon található, ráadásul az öregedésért felelős szabadgyököket hatástalanító béta-karotin is nagymértkében előfordul benne, ha pedig mindez nem győzött volna meg, akkor tudnod kell, hogy rendkívül ízletes és többféle képpen is elkészíthető, köretként tálalható.

 

4/5 Édesburgonya

Bár az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvend, mégis még mindig nagyon kevés háztartásban alkalmazzák, pedig napi 100 gramm édesburgonya képes fedezni egy napi A-vitamin szükségletünket.

Ezenkívül pedig gazdag B és E vitamin forrás, sőt béta-karotinban is rendkívül gazdag.

Ásványi anyagok közül káliumot, kalciumot, vasat, magnéziumot és foszfort is tartalmaz, rosttartalma végett pedig javítja az anyagcsere folyamatokat.

Számos módon elkészíthető, köretként vagy önmagában is tálalható.

5/5 Barna rizs

A rizs rendkívül közkedvelt köret fajta, a barna változata pedig remekül beilleszthető a diétás étrendbe is.

A barna rizs feldolgozásánál a számos héj közül csak a legfelsőt távolítják el, így egy B vitaminokban, vasban, rostokban és esszenciális zsírsavakban gazdag rizsszem lesz az eredmény.

Ellenben a fehér rizs ezeket nem tartalmazza, barna társával szemben pedig jóval több kalóriát is tartalmaz, ám a barna változat méregtelenít, sőt akár már nagyon kicsi adagtól és képes lehetsz jóllakni, ugyanis nagyon hamar telítettség érzetet biztosít.