Így kerülheted el végleg a jojó effektust a fogyásban!

Írta: ,

Mindig irigyeltem azokat, akik épp csak nekikezdenek az életmódváltásnak, és máris olvadnak le róluk a kilók. Az első néhány hétben nagyon szép változást lehet elérni, aztán egyszer csak megáll a fogyás, és az utolsó kilók úgy ragaszkodnak a testedhez, mint egy undok expasi, aki nem akar lekopni. Friss kutatások szerint azonban az idő ezt is megoldja.

Egyre csak nehezebb Kép forrása: fitnessapparelexpress.com

1/4 Egyre csak nehezebb

Amikor nekikezdesz a diétának és a mozgásnak, az első egy hónapban minden olyan egyszerűnek tűnik.

Tudom, ha épp ebben a szakaszban vagy, egyelőre nem érzed így, de majd meglátod, amikor már csak az utolsó néhány makacs kilót próbálod meg ledobni magadról, ami az istenért sem akar megválni a testedtől.

Ihatsz turmixokat hetekig, növelheted az energiabevitelt és az edzést, de van úgy, hogy semmi nem használ.

A Koppenhágai Egyetem kutatói éppen ezért azt vizsgálták, mennyi idő kell ahhoz, hogy a már leadott kilók lenn is maradjanak, valamint meginduljon a további fogyás.

A jojózás a baj Kép forrása: shopstyle.com

2/4 A jojózás a baj

A kutatók kiderítették, hogy azok, akik kerek 365 napig képesek voltak megtartani a diéta és mozgás által elért ideális súlyukat, később is ugyanolyan formásak tudtak maradni, sőt, könnyebben is tudtak fogyni a korábban megszerzett alakból.

Valószínűleg a legtöbben itt rontjuk el: nagyon nehéz az őszi mélabúban vagy a karácsonyi sütiszezonban tartani a súlyunkat, ez pedig jojó effektushoz vezet, ami jócskán megnehezíti a fogyást.

Sok nő érintett a dologban, köztük én is, hiszen a nyári lengeség után az őszi-téli pulcsik nagyon szépen eltakarják azt, amit el kell takarni...

Két hormont vizsgáltak Kép forrása: happilygrey.com

3/4 Két hormont vizsgáltak

A kutatás egyébként nem volt gyaloggalopp: 20 túlsúlyos résztvevőnek kellett két hónapig különböző, fogyást elősegítő shake-eket innia. A kísérleti alanyok átlagosan a súlyuk 13 százalékát veszítették el.

Ezután egyéves fenntartó programban kellett részt venniük, amely során rendszeresen monitorozták, mit ettek, és mennyit mozogtak. Az egy év alatt a kutatók a résztvevők szervezetében két étvágycsökkentő hormon és egy éhségért felelős hormon, a ghrelin szintjét is mérték. Az időtartam lejárta után az étvágycsökkentő hormonok szintje jelentősen megemelkedett, míg a ghrelin szintje lecsökkent.

Ez a jelenség a súlytartásnak biztosan jót tesz, de még további fogyást is eredményezhet.

Mit tanulhatunk ebből mi? Kép forrása: theberry.com

4/4 Mit tanulhatunk ebből mi?

Leginkább azt, hogy a jojó effektusnál rosszabb tényleg nincs a világon – ilyenkor mindig újra és újra el kell kezdened azt, amit egyszer már végigcsináltál.

Ha viszont valahogy sikerül egy évig megtartani az elért súlyt, utána már sokkal könnyebb dolgod lesz, hiszen kevésbé kívánod majd az egészségtelen falatokat, és hamarabb eltelít az étel.

Bár a 365 nap soknak tűnik, gondolj bele, mennyi időt pazarolsz el azzal, hogy újra formába próbálod hozni magad!