Ezért káros a léböjtkúra az egészségre

Írta: ,

A „detox”, tehát méregtelenítő hatással kecsegtető léböjtkúrák egyre divatosabbak, hiszen látszólag egyszerű és hatásos alternatívát kínálnak a szervezet egyensúlyának helyreállítása. Elméletben egészen jól hangzik a dolog, a gyakorlatban azonban több probléma is akad vele. Hogy mi is? Soroljuk…

Kevés benne a fehérje

A legtöbb folyékony étrenden alapuló diéta egyáltalán nem tartalmaz proteint, vagy csak szörnyen keveset.

Márpedig erre a tápanyagtípusra van szüksége a szervezetednek többek között az immunrendszer és az izmok épségének megőrzéséhez.

Mivel a zöldségek és a gyümölcsök természetükből adódóan szegények fehérjében, egyes étrendek különböző alapanyagokból készült tejfélékkel próbálják kompenzálni a hiányosságot.

Tény, hogy háromnapos léböjtkúra során nem károsodhat a tested, ha egyébként egészséges vagy, ám a csökkent immunaktivitás miatt ne lepődj meg, ha rögtön utána megfázás vagy más fertőzés vesz le a lábadról!

Arról nem is beszélve, hogy szilárd táplálék hiányában „kimosódnak” a rostok a bélrendszeredből, az ottani baktériumflóra felborulása pedig ugyancsak hajlamosít a megbetegedésre.

Vészes kalóriahiány

Noha a kalóriabevitel csökkentése a fogyás legegyszerűbb módja, van egy limit, ami alatt nem a zsírégetést segíted elő, hanem az izmok és egyéb létfontosságú szövetek leépülését, így puszta önvédelemből lelassul az anyagcseréd.

A léböjtkúrák csak ritkán tartalmaznak napi 800-nál több kalóriát, márpedig ha mondjuk 10 napig 1 200 alatt maradsz, sajnos ideális körülményeket teremtesz a rettegett jojó-effektusra.

Amikor ugyanis végre normális mennyiségű energiához jut a tested, hirtelen arra fog összpontosítani, hogy raktározzon a szűkösebb időkre.

Megismételjük: egy háromnapos léböjtkúra alkalmával nem fogod tönkretenni az anyagcserédet, ennél hosszabb – fogyási vagy méregtelenítési célból folytatott – koplalásnak azonban már semmi értelme.