Egyél több szénhidrátot! – Ezért nem mumus a kenyér és a tészta

Írta: ,

Beugratós címnek tűnik, pedig nem az: ha diétázol és fogyni szeretnél, az általános elképzelésekkel ellentétben igenis szükséged van megfelelő mennyiségű szénhidrátra ­– legfőképpen ahhoz, hogy legyen energiád edzeni. Nem mindegy azonban, hogy milyen forrásból és milyen fajta szénhidrátokat eszel – itt egy kis CH-­kisokos azoknak, akik unják már a salátát!

A legnagyobb baki Kép forrása: donalskehan.com

"Nem eszem kenyeret és tésztát, mert az hizlal" ­– ez a diétázó nők egyik alapfogadalma, amiről az istenért sem akarnak lemondani, hiába folyik már a csapból is, mennyire káros a teljes szénhidrátmegvonás. Ahhoz, hogy ne kezeld mumusként a CH-­kat (angolul carbohydrates), először is meg kell értened, milyen szerepet játszanak a szervezeted működésében.

A szénhidrát, mint az összes többi makrotápanyag, fontos ahhoz, hogy egészségesen élhess. Az első számú feladata, hogy ellássa a szervezetedet energiával a mindennapi tevékenységeid során. Különféle tápanyagokkal látja el az emésztésünkhöz elengedhetetlen baktériumokat, és megvédi az izmokat is, hogy a tested ne azokból próbáljon energiát nyerni (és kvázi felemészteni azokat), amikor szüksége van rá.

Nem mindegy, milyet eszel Kép forrása: greenvalleykitchen.com

Emésztés szempontjából megkülönböztetünk összetett és egyszerű szénhidrátokat – előbbi egészséges, utóbbi káros a szervezetedre. Az egyszerű CH­-k, mint a cukor, a fehér kenyér vagy a sima tészta, elfogyasztás után rövid időn belül nagyon magasra lökik a szervezeted vércukorszintjét, de utána azonnal le is csapják rendkívül alacsonyra. Innen indul el az ördögi kör: ettél, de hamar éhes leszel, így megint eszel, de ettől megint hamar megéhezel.

Ezzel szemben az összetett szénhidrátok, mint a durumtészta, a teljes kiőrlésű kenyér, a bulgur és társaik hosszú idő alatt, fokozatosan bontják le a tápanyagokat, így nagyjából szinten tartják a vércukorszintedet.

Nem leszel hamar éhes, eltelítődsz, és sokkal több energiát nyersz, mintha a fehér változatokat ennéd.