A legújabb diétaőrület a húsalapú étrend – de megvannak a veszélyei is

Nagy Niki
Írta: , Frissítve:

Paleo, keto, Atkins-módszer, vércsoportdiéta, káposztaleves-kúra – ezer meg ezer diéta jelent meg az elmúlt években a piacon, mind gyors fogyást és egészséget ígérve. Általában azonban egy teljesen egészséges, intoleranciával nem rendelkező, emésztésügyileg rendben lévő embernek nem kell semmiféle különleges diéta ahhoz, hogy formába hozza magát, elég egészségesen és változatosan étkeznie – igaz ez a legújabb őrületre, a húsalapú étrendre is, ami nemcsak felesleges, de megvannak a veszélyei is.

Zéró szénhidrátos diétának is nevezik a húsevő étrendet, ami – valamiért a növényalapú étrend előretörését meglovagolva – egyre népszerűbb mindenki körében. A lényege annyi, hogy a diétába csak állati eredetű ételek illeszthetők be, és azok közül is inkább a hústermékek, valamint bizonyos mértékben a tejtermékek.

Nagyjából a vegán étrend ellentéte: minden kiesik, ami növényi alapú, és minden jöhet, ami az állatoktól származik.

Túl jónak hangzik, hogy csak bacont és töpörtyűt egyen az ember a fogyáshoz, szakértők szerint pedig van is vele probléma – ezzel a fajta étrenddel inkább ártunk, mint használunk a szervezetünknek. Arról nem is beszélve, hogy a környezetet sem óvjuk vele túlságosan.

A diétát Shawn Baker tette népszerűvé az erről szóló könyvével, és mivel egy orvosról van szó, nagyon sokan belelkesültek az ötlettől, hogy mégiscsak egészséges lehet, ha szinte kizárólag húst fogyasztunk. Baker engedélyét azonban már 2017-ben visszavonták, a könyv pedig tavaly jött ki, így azért már sejthető, hogy annyira nem szakember az illető, mint amilyennek szeretné eladni magát.

A legújabb diétaőrület a húsalapú étrend – de megvannak a veszélyeiKép forrása: jag_cz/Depositphotos.com

Annyit érdemes tisztázni, hogy a magas fehérje- és zsírtartalmú étrendnek megvannak az előnyei: a zsír például nagyon hasznos az agyunknak, hiszen szüksége van a megfelelő zsírsavakra a hatékony működéshez. A fehérjedús táplálkozás pedig előbb-utóbb fogyást eredményez, főleg, ha kevés szénhidrátot eszel mellé, és az izmaid is csak jól járnak a sok proteinnel.

A baj nem is azzal van, hogy a húsevés rossz lenne – inkább azzal, hogy a növényalapú ételek kiiktatásával rengeteg mindentől megfosztod a szervezetedet, amire viszont szüksége lenne.

Nem viszel be például létszükségletű vitaminokat, ásványi anyagokat és rostokat sem, utóbbi pedig elengedhetetlen a megfelelő bélműködéshez. Hosszú távon a magas zsírtartalmú diéta ráadásul szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet.

Szóval, még mindig egyszerűbb, ha eszel húst is, növényalapú ételeket is, és minden szükséges tápanyagot fedezel az étrendedből anélkül, hogy plusz étrend-kiegészítőket kellene szedned. Elvégre így lenne az ideális egyébként is.

Fókuszban

3 napos őszi nagytakarítás - Ha ezeket a lépéseket betartod, az egész lakás ragyogni fog!

Rakd össze a top tisztítós kosarat: 6 kellék takarításhoz, amikkel gyerekjáték lesz az otthonod tisztán tartása

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján