Befolyásolják a hormonjaid azt, hogy hízol vagy fogysz

Nagy Niki
Írta: ,

Papíron a fogyás nagyon egyszerűnek tűnik: ha kevesebb kalóriát viszel be, mint amennyit elégetsz, akkor szaladnak le a kilók, és nagyjából ennyi. Csakhogy azt például, hogy mennyi kalóriát égetsz, vagy hogy a szervezeted hogyan hasznosítja ezeket a bevitt kalóriákat, sőt, hogy mennyire vagy éhes egy normális étrend mellett, mind befolyásolhatják a hormonjaid. Az alábbi három hormon például beleszólhat az egészséges testsúlyod elérése felé tett utadba:

Ahhoz, hogy megértsd, a hormonháztartásod hogyan is szólhat bele a testsúlyodba, érdemes először azt megérteni, hogy mik is pontosan a hormonok. Ezek a vegyületek a legerősebb kémiai üzenetküldők a szervezetben, különböző helyeken váltja ki őket a testünk, és mindegyik máshogy hat. Hormonokkal minden nap találkoztok, ezek segítenek reggel felébredni, este elaludni, ezek felelősek a boldogságért, de hormon az adrenalin és a stresszhelyzetben kiváltódó kortizol is.

Szabályozzák a vércukorszintet, az inzulinegyensúlyt, sőt, ami részünkről érdekesebb, az anyagcserét is – és itt szólnak bele abba, hogy mennyire könnyen repülnek le a felesleges kilók.

Az alábbi három hormon segíthet vagy gátolhat abban, hogy elérd az álomalakodat.

Syda_Productions/depositphotos.com

Inzulin

Az inzulint a hasnyálmirigyed választja ki, és a fő feladata az, hogy kontrollálja, mennyi cukor kerül bele a véredbe. Az inzulin felel a zsírtárolásért is, főleg a has környéki területen. Amikor eszel, főleg, ha szénhidrátokat fogyasztasz, a vércukorszinted emelkedni kezd. Ez jelet küld a hasnyálmirigyednek, hogy kiválassza az inzulint.

Ha egészséges vagy, az inzulin szintje nem lesz túl magas, sem túl alacsony a testedben, de még ekkor sem mindegy, hogy mikor mennyi van belőle a szervezetedben. 
 

Inzulin nélkül a glukóz (cukor) nem tudja elhagyni a véredet, ami azt jelenti, hogy a sejtjeidnek nincs miből táplálkozniuk, energiát égetniük. Viszont ha túlságosan is felugrik az inzulin szintje (például, ha sok egyszerű, gyorsan felszívódó szénhidrátot, cukros dolgokat eszel), akkor az éhségérzeted is hamar a feje tetejére állhat, az inzulinszinted hamar az egekbe szökik, aztán hirtelen lecsapódik – te pedig úgy leszel éhes, hogy nemrég ettél, ráadásul kalóriákban gazdag ételeket.

Leptin

Brooke Lark/unsplash.com

A leptint étvágyjelző hormonnak is szokták nevezni, ha termelődik a szervezetedben, nem érzel éhséget. Ha eszel, a leptinszinted növekszik és az étvágyad csökken. Ha azonban valamilyen oknál fogva (általában a súlyosan elhízottaknál szokott előfordulni) a leptinszintet nem érzékeli az agyad, akkor többet ehetsz, mint amennyire a szervezetednek szüksége van, és könnyen felcsúszhatnak a plusz kilók.

Egyelőre nem tudni, hogy az elhízás okozza-e a leptinrezisztenciát, vagy fordítva találunk összefüggést, de egy biztos: ha ezzel a hormonnal nem stimmel valami, akkor a hízás szinte borítékolva van.

via GIPHY

Kortizol

Fenn már említettük ezt a stresszhormont, ami akkor termelődik, ha stresszes szituációba kerülsz. Ha ez a szituáció rövid időtartamú, akkor nagy gond nincs, hiszen a kortizolszinted viszonylag hamar visszakerül a normálisra. Ha viszont hosszú távú vagy gyakori stressz ér, akkor túl sok kortizol termelődhet a szervezetedben, ami azzal is jár, hogy beindul a zsírraktározás (stresszes időszakban nem árt, ha van honnan energiát szereznie a szervezetednek – ez evolúciós örökség), ráadásul a kortizol és az inzulin szorosan együttműködik egymással, így utóbbi termelődése is megindul, ami megint csak nehezíti a fogyást.

Forrás 1, forrás 2