Anyagcsere-újraindító diéta: mi ez, és hogyan fogyhatsz vele?

Írta: ,

Jó lenne, ha néha megnyomhatnád az újraindítás gombot, igaz? A legújabb divatdiéták azt ígérik, hogy az anyagcseréd esetében ezt meg is teheted, és bár nem állítanak teljesen valótlant, az igazság nem is feltétlenül a csodaétrendekben keresendő.

Népszerűek, mert működnek

Időről időre vannak diéták, amelyeket felkap az internet, és mindenki csodatévő hatásukról ír. A legújabb őrület az anyagcsere-újraindító diéta, amely több változatban is létezik, és igazán akkor lett népszerű, amikor egy korábbi NFL játékos, Steve Weatherford is megosztotta a maga változatát.

A diéta kitalálói azt állítják, hogy az anyagcseréd újrakalibrálásával végre te is azoknak a szerencséseknek a csoportjába tartozhatsz, akiknek gyorsabban pörög az emésztésük, vagyis gyorsabban égetik el a kalóriákat. Ez pedig nem csak fogyáshoz, de az általános egészségi állapot javulásához, gyorsabb izmosodáshoz és számos más kedvező hatáshoz vezet – állítják a diéta követői, a szakemberek azonban szkeptikusok:

„Nincs olyan kutatás, amely azt állítaná, hogy a testünket ‘vissza kell állítanunk’ valamiféle alapállapotra, ahogyan azt sem igazolta még tudományosan senki, hogy az anyagcsere-gyorsító diéták hosszabb távon is fent tudnák tartani a kalóriák gyorsabb elégetését” – mondja Brigitte Zeitlin táplálkozási szakértő.

A diéták ennek ellenére nagy népszerűségnek örvendenek, valószínűleg azért, mert a rövid távú eredmények a legtöbbeknél valóban jelentkeznek.

De biztonságos ez?

A dietetikusok szerint a legtöbb anyagcsere-újraindító diéta alapvetően a kalória megvonásával éri el a fogyást, ami persze a legtöbb esetben eredményhez vezet, de önmagában így nem feltétlenül jelent egészséges és hosszú távú megoldást a fogyásra. Minden korábbi híreszteléssel ellentétben ugyanis a diéta során nem kell éhezned, a fogyás akkor lesz tartós és akkor jelent jót az egészségedre nézve is, ha megfelelő – tehát nem túlzásba vitt, de nem is drasztikusan lecsökkentett – kalóriabevitel mellett történik.

A szakértők így arra figyelmeztetnek, hogy az új divatdiétával ugyan átmenetileg érhetsz el eredményeket, valószínű, hogy a leadott súly néhány hónapon belül visszatér, és a jojó hatás még extra megterhelést is jelent a szervezetednek.

Van hosszú távú megoldás is

Bár az orvosok és dietetikusok szerint az anyagcseréd gyorsasága leginkább a veled született, genetikai adottságokon múlik, azért arra is van lehetőség, hogy felpörgesd a dolgokat, ráadásul ezt a hatást hosszú távon is megtartsd, és az egészségedet se veszélyeztesd – igaz, a módszer, kevésbé hangzik újszerűnek, cserébe könnyebb követni és biztos eredményt ígér...

A rostok bevitele alapvető szerepet játszik az anyagcsere gyorsaságában, ahogyan a rendszeres testmozgás is elengedhetetlen, ha azt szeretnéd, hogy ne lassuljon le a folyamat.

A szakértők szerint az anyagcsere pörgetése érdekében elengedhetetlen, hogy ne hagyd ki a reggelit, és hogy valami táplálót egyél: ez biztosítja ugyanis, hogy már korán reggel beindul a metabolizmus, és egész nap megfelelő hőfokon égeted a bevitt kalóriákat. Szintén javasolt, hogy ne hagyj ki étkezéseket, mert ha kiéhezteted magadat, majd hirtelen behabzsolsz egy nagy adag ételt, az előbb munka nélkül hagyja az anyagcserédet, majd túlterheli azt. Inkább egyél naponta többször, kis adagokban, hogy sose legyél teljesen eltelve, de ne is érezd magad éhesnek.

Mindezek mellett pedig a jó öreg vízfogyasztás az, ami elengedhetetlen még az anyagcsere megfelelő működéséhez: igyál meg legalább napi két liter vizet, egész napra elosztva, és bármilyen egyszerűnek és unalomig ismételtnek hangzik is a trükk, nagyon hamar látni fogod a változást az egészséged szinte minden területén.

Kép forrása: olavbreslavcev/depositphotos.com