Alvással fogyni? Nem lehetetlen! Most azt is kiszámolhatod, hány kalóriát égetsz el éjjel

Írta: ,

Bármennyire is furcsa, messze nem csak az edzéseken égetjük a kalóriákat. Energiafelhasználással jár az, ha leszaladsz a lépcsőn, de még az is, ha felemeled a kezeidet, miközben ülsz a székeden. Akkor miért pont az alvás lenne kivétel? Ugyan nem a sok pihenéstől fogsz lefogyni, de azért jó tudni, hogy alvás közben is pörögnek a kalóriák. Nem is akárhogy!

Mire kell éjjel az energia?

Az agyunk rengeteg energiát igényel, hiszen végeláthatatlanul sok folyamatot irányít és bonyolít le. Nem kevesebb, mint a szükséges energiabevitelünk 20%-a kell ahhoz, hogy a napi feladatainkat elláthassuk, és az is egyértelmű, hogy a szervezet működése alvás közben sem áll le. Sőt! Olyan fontos dolgok kerülnek ilyenkor előtérbe, amilyenekre a nap folyamán nem igazán volt idő és lehetőség. Ilyen például a regeneráció, vagy éppen az emésztés legjava.

Hogyan számolhatod ki az elégetett kalóriákat?

Egészen pontosan sajnos nem lehet kiszámolni, hány kalóriát égetsz el egy éjszaka folyamán, hiszen ezt olyan bonyolult tényezők befolyásolják, mint amilyen a genetikád, az adott napon bevitt kalóriák száma, az aktivitásod és persze az is, milyen hosszan, mélyen alszol. De az alábbi módszerrel te is közelebb kerülhetsz a rejtélyes kalóriadeficit kiszámításához:

Szükséged van az alapanyagcserédre (BMR–kalkulátorokat találsz az interneten), ami az a kalóriamennyiség, amit a szervezeted az életedben maradáshoz eléget. Ez egy 60 kilós, 165 centis nő esetében kb. 1500 kalória, de természetesen életkortól és edzettségtől is függ a pontos szám. Ezt a kalóriamennyiséget kell elosztanod 24-gyel, és így megkapod, óránként átlagosan hány kalóriát égetsz el. 1500 kalóriás alapanyagcsere esetében ez 62,5 kcal. Most jön a csavar!

Kép forrása: enzowelle/Depositphotos.com

Alvás közben értelemszerűen kicsit kevesebb energiát használ fel a szervezetünk, mint nappal, amikor ritkán ücsörgünk úgy, hogy nem csinálunk semmit, illetve aktívabbak is vagyunk. Kb. 95%-on pihen a szervezetünk éjszakánként, így a szorzó 0,95 lesz. A 62,5 kalóriát meg kell szorozni ezzel a számmal, illetve az alvásmennyiséggel órában mérve, és már meg is kapod a végeredményt.

Tehát: 62,5 x 0,95 x 8 (ha 8 órát aludtál, ha nem, akkor értelemszerűen változtass) = 475 kcal

Átlagosan véve tehát 475 kalóriát égetsz el egy éjszaka alatt, ha az adataid közelítenek a fent említettekhez. Ez egy kiadós kardiónak is megfelelhet! Persze, ahogy írtuk, ez a szám lehet több és kevesebb is, hiszen még különféle kalkulátorok segítségével sem tudjuk teljesen pontosan kiszámolni az alapanyagcserénket. 

Akin több az izom, az több energiát is éget el, függetlenül attól, hogy ébren van, vagy éppen alszik.

A mélyalvási szakaszok is számítanak, ugyanis ilyenkor égeti – az alvást tekintve – a legtöbb energiát a szervezet, nem mindegy tehát, milyen mélyen tudsz pihenni, illetve hány mélyalvási szakaszon esel át az éjszaka. Az i-re a pontot pedig a szoba hőmérséklete teszi fel, ugyanis, ha nincs túl meleg a helyiségben, akkor a tested kénytelen melegíteni magát, ezzel is plusz kalóriákat égetve el.

Nem véletlen tehát, hogy reggelente laposabb hassal ébredsz, mint ahogy lefeküdtél. Ha szeretnéd maximalizálni az alvással járó fogyást, akkor próbálj meg időben ágyba bújni. Ennek két előnye is van: több ideje lesz a szervezetednek a lehető legkényelmesebb kalóriaégetésre, illetve egész biztosan nem fogod kifosztani a hűtőt, ha éppen az igazak álmát alszod.