A legismertebb édesítőszerek és cukorpótlók, avagy az élelmiszeripar modern csodái

Írta: ,

Az édes íz kedvelése az evolúció során alakult ki – amikor elődeink gyűjtögető életmódot folytattak, az édes íz jelentette azt, hogy egy-egy bogyó, termés biztonsággal elfogyasztható. Az édes íz kedvelését azonban körültekintően kell kezelni. Ugyan minden étel és ital beilleszthető egy egészséges, aktív életmódba, melynek része az ésszerű, kiegyensúlyozott étrend és a rendszeres testmozgás, ám a gyermekeket és felnőtteket egyaránt jelentős mértékben érintő túlsúly és elhízás felhívja arra a figyelmet, hogy a legtöbb embernek szüksége lenne arra, hogy az elfogyasztott és a napi tevékenységek során felhasznált energiamennyiség között egyensúlyt alakítson ki.

Életünk során számos dolog indokolhatja, hogy alacsony kalóriatartalmú vagy kalóriamentes édesítőszereket fogyasszunk hosszabb vagy rövidebb ideg – ilyen lehet például egy fogyókúra, a cukorbetegség, vagy ha egyéb ok miatt csökkentenünk kell a cukorbevitelt. Cikkünkben megmutatjuk, melyek a leggyakrabban használt édesítőszerek és hogy mit kell tudni ezekről.

Energiamentes édesítőszerek

Ezek az édesítőszerek lényegesen, akár több százszor édesebbek, mint a kristálycukor. Az aszpartám kivételével teljesen energiamentesek, nem emelik a vércukorszintet, így cukorbetegek és fogyókúrázók is fogyaszthatják. Általában egymással kombinálják őket, mert fokozzák egymás édesítő erejét. Mivel energia és szénhidrátmentes szerekről van szó, használhatjuk ezeket általános, hétköznapi édesítésre, akár a sütés-főzés során is. Használatuk során arra kell ügyelni, hogy a tabletták nehezebben oldódnak, mint a folyadékként megvásárolható édesítők, ezért érdemes ezeket csak utólagos édesítésre használni, például italokhoz.

Mivel ezek az édesítők nagyon intenzívek, figyelni kell a fokozatos adagolásra: egyszerre csak kis mennyiséget használjunk belőlük, különben túlédesíthetjük az ételeket és italokat.

Az energiamentes édesítőszerek közül a leggyakrabban az aceszulfám K-t (E950), az aszpartámot (E961), a szacharint (E954) és a sztíviát (E960) használja az élelmiszeripar.

A cukornál kétszázszor édesebb aceszulfám pozitívuma, hogy nem bomlik le a szervezetben, változatlan formában ürül ki belőle. A leggyakrabban asztali édesítőszerekben, élelmiszerekben és szájápolási termékekben használják édesítőként.

Az aszpartám édesítőképessége hő hatására csökken, ezért nem ajánlott főzéshez és sütéshez. Az egyik legelterjedtebb édesítőszer, közel 6000-7000 termékben használják.

A szacharin szintén nem bomlik le a szervezetben, emellett pedig kimondottan jó hőálló, így főzéshez és sütéshez is ajánlják a használatát. A cukornál ötszázszor édesebb, asztali édesítőként, süteményekben és élelmiszerekben használják, emellett pedig a gyógyászati készítmények édesítésére is. Az utóbbi időben nagyon népszerű lett az édesítőszerek közül a sztívia, amely egy Dél-Amerikában őshonos növény édes hatóanyaga. Szintén jó hőálló, ezért édesipari termékekben, élelmiszerekben használják, otthoni sütésre és főzésre is alkalmas.

Cukorpótlók

A természetben is megtalálható cukorpótlókat a cukrok redukálásával állítják elő, az energiamentes édesítőkhöz képest drágábbak. Nem édesebbek jelentős mértékben, mint a cukor. A vércukrot csak kis mértékben emelik, ezért például a cukorbetegek diétájába is beilleszthetők arányosan elosztva. A cukorbetegek diétájába arányosan elosztva beilleszthetők, ugyanis csak kis mértékben emelik a vércukorszintet, de energiatartalmuk az esetek többségében a cukoréval azonos. A cukorpótlók használata akkor javasolt, ha a sütésnél és főzésnél a cukor tömegére szükség van, például sütemények készítésekor.

A cukorpótlók hátránya, hogy nagyobb mennyiségben fogyasztva egyes esetekben kellemetlen hasi panaszokat, puffadást, hasmenést okozhatnak. Befőzésnél, lekvár készítésénél külön figyelembe kell venni azt, hogy a cukorral szemben nincs tartósító hatásuk. A leggyakrabban használt cukorpótlók a xilit (E967), az eritrit (E968), a szorbit (E420) és a laktit (E966).

Ugyan a cukorpótlók többsége azonos energiatartalmú a cukorral, a xilit vagy más néven a nyírfacukor 40%-kal alacsonyabb kalóriatartalmú mint a cukor, míg az eritit energiamentes. A cukorpótlók közül a xilit van a legkevésbé negatív hatással a fogakra, ezért édességek és rágógumik ízesítésére is használják. A manapság népszerű, mindenmentes paleo diétában gyakran használnak eritritet, mivel akár 50-80 gramm is fogyasztható belőle anélkül, hogy mellékhatásokkal járna.