A cukor, a margarin és a gabona: az 5 leggyakoribb diéta-tévhit cáfolata

Írta: ,

Egyszer azt tanácsolják neked, hogy szokj le a cukorról, máskor pedig a margarint, a vajat, esetleg a gabonát akarják örökre levenni a tányérodról. Összeszedtük, mi lehet a legelterjedtebb mítoszok alapja, s igyekszünk a divatdiétáktól független, kiegyensúlyozott táplálkozást szem előtt tartó válaszokat adni a számodra.

„Muszáj leszokni a cukorról.”

Amellett, hogy a cukor kiérdemelte a „mérgező” és a „gyilkos” jelzőt, nem szabad megfeledkezned róla, hogy eredetileg egy természetes anyagról van szó, mely nélkülözhetetlen a szervezeted számára.

A finomított fehércukor nagyjából egyenlő arányban tartalmaz glükózt és fruktózt, amelyek kémiailag ugyanolyan összetételű molekulák, csak másfajta térelrendezésben, s ennek köszönhetően máshogy hasznosulnak a testedben.

Míg valóban ajánlott, hogy minél kisebbre csökkentsd a hozzáadott cukor arányát az étrendedben, tehát kerüld a kész édességeket és a feldolgozott élelmiszereket, semmi sem indokolja, hogy „leszokj a cukorról” – s mivel minden sejtednek szénhidrátra van szüksége az anyagcsere lebonyolításához, nem is lehetséges.

A gyümölcsöktől tehát még véletlenül se menekülj, mert élő ember nincs, aki azoktól hízott volna meg.

A sütik és a kekszek viszont tényleg „mérgezőek”, ha nem tartasz belőlük mértéket!

„A vaj a legegészségesebb zsiradék.”

Az Ausztrál és az Amerikai Szív Szövetség hivatalos állásfoglalása alapján a margarin jobb választás, mivel több telítetlen, azaz jótékony zsírsavat tartalmaz, míg a vaj nagyjából felerészben telítettet, ami nagyjából csak fölösleges kalóriabomba, mert ilyen dózisban hasznosíthatatlan.

A margarin ellen gyakran felhozzák érvként, hogy mesterséges anyagokat is tartalmaz, de gondolj csak bele: írtunk már a legújabb trendnek számító vörös pálmaolajról, ami állítólag a létező legtermészetesebb és legegészségesebb zsiradékfajta, viszont a növényből előállítható mennyiség sokszorosa kerül a boltokba.

Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy nincs jó alternatíva – de mindenképpen csak olyan termék mellett szabad kategorikusan kiállnod, ami háromhónapnyi fogyasztás után valóban változást idézett elő a koleszterinszintedben.

Léteznek növényi szterolokkal dúsított margarinok, amelyek állítólag 10%-kal is képesek csökkenteni azt.