4 diétás alapszabály, amiken nyugodtan lazíthatsz az ünnepek alatt

Írta: ,

Szerencsés, ha nem rúgsz fel minden táplálkozási alapelvet csak azért, mert itt a karácsony. De mikor máskor lazíthatnál egy kicsit, ha nem most? Természetesen nem arról van szó, hogy komoly pluszkilókkal kellene kezdened az újévet, de az alábbi, diétás alapszabályokon nyugodtan lazíthatsz egy kicsit.

1/4 Nem nassolsz semmit

Még a legszigorúbb életmódba is belefér a nassolás, bár nem mindegy, milyen formában és mértékben. Nem szerencsés, ha sosem engedsz a csábításnak, hiszen így nagyobb esély van rá, hogy amikor végre nassolási lehetőség közelébe kerülsz, nem tudsz majd mértéket tartani.

Jó példa erre a karácsony. De valóban nem szabad ilyenkor nassolni? Ha most sem akarsz lazítani a szabályokon, akkor készíts rostokban gazdag, lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmazó, reform desszerteket, hiszen ezekből akkor sem tudsz sokat enni, ha szeretnél.

Emellett nyugodtan jutalmazd meg magadat néhány „bűnös” finomsággal! Ha az év többi szakában ügyelsz rá, hogy erre ne kerüljön sor túl gyakran, akkor az ünnepek során elfogyasztott nasik sem fognak rajtad nyomot hagyni.

Ha lehet, arra figyelj, hogy ha nassoltál, akkor az kiváltson egy étkezést, tehát a szelet sütid legyen a tízóraid vagy a forró csokid az uzsonnád.

 

2/4 Nem eszel este

Az egyik legjobb és hosszasan fenntartó, diétás praktika, hogy este már nem eszel semmit. Egy könnyed vacsorával zárod a napot, azt is lehetőleg két órával lefekvés előttre időzíted.

Amennyiben helyesen étkezel a nap folyamán, nem leszel farkaséhes, ráadásul ezzel az egyszerű praktikával nagyon sokáig őrizheted a formás alakodat.

De mi a helyzet a karácsonnyal? Ilyenkor a legtöbb család éppen este ül össze egy háromfogásos, kiadós vacsorára. Először is, ha ebből nem csinálsz rendszert, akkor egyáltalán nem kell aggódnod a hízás miatt.

Másodszor, eleve nem fogsz sokat enni, hiszen nem ezt szokta meg a szervezeted, nem tudod hirtelen többszörös méretűre növelni a gyomrod kapacitását. Szerencsére!

Harmadszor pedig, ha tudod, hogy este több kalóriát fogsz bevinni a megszokottnál, egyszerűen ügyelj rá, hogy napközben kicsit mértékletesebben egyél.

Nem fogyasztasz kalóriadús fogásokat Kép forrása: thekitchn.com

3/4 Nem fogyasztasz kalóriadús fogásokat

Évközben jó eséllyel gyakran főzöl magadnak, így tökéletesen számon tudod tartani a kalóriákat, vagy csökkenteni tudod a zsírtartalmat.

Karácsonykor, a vendégségek során ez nem igazán működik, ráadásul a tukmáló rokonok biztosan sértődötten néznek majd, ha egy falatot sem eszel.

A megoldás egyszerű! Minden ünnepi menüben vannak kalóriaszegényebb fogások, illetve tudsz úgy szedni a tányérodra, hogy a lehető legjobban csökkentsd a bevitt kalóriák mennyiségét.

Ilyen lehetőség, ha sovány húst választasz, köretként pedig párolt káposztát veszel. Jó ötlet az is, ha különféle zöldségpürével, savanyúsággal váltod ki a köretet, nem pedig hasábburgonyát eszel ketchuppal.

Ideális választás a halászlé, a húsleves, de bőr nélküli főtt sonka, franciasaláta is kerülhet a tányérodra. Ha emellett a mennyiségre is figyelsz, semmilyen nyoma nem fog maradni annak, hogy néhány tartalmasabb fogást is fogyasztottál.

4/4 Kihagysz étkezéseket

Sajnos a legtöbb diéta alapja még manapság is az, hogy az emberek elhagynak bizonyos étkezéseket. Pedig már jól tudjuk, hogy naponta minimum háromszor, de jobb, ha négy-öt alkalommal eszünk keveset.

Karácsonykor ez a rendszer kicsit felborul, hiszen mindenkinek változik a napirendje az ünnepek során, több lesz a program, később kelünk, később (vagy éppen korábban) fekszünk. De nem is szükséges, hogy mereven ragaszkodj a napirend szerinti étkezéshez! Pontosan azért, mert – ahogy azt az előbb is írtuk – sokszor a nap legtartalmasabb étkezése a vacsora.

Ha te emellett reggel és délben is jóval többet eszel, és a nassolásra sem mondasz nemet, akkor biztosan hízni fogsz. Ha minden étkezés során dugig tömöd magadat, csak rosszul leszel, és moccanni sem bírsz majd. Ezt kiküszöbölendő, nem muszáj pont délben enned, ha későn reggeliztél, és akkor sem történik semmi, ha kihagyod az ebédet, mert korai vacsorára készültök. A lényeg, hogy az ünnepek után térj vissza a napirendedhez!